Guillaume Faury arra figyelmeztet, hogy az USA európai termékek ellen tervezett büntetővámja a saját gazdaságát is sújtaná, mivel például az Airbus beszállítóinak 40 százaléka USA-beli cég. A szakember arról is beszélt, hogy az A320-as család gyártási rátáját egyelőre mégsem növelik tovább 2021-től.

Miután egyes források szerint az USA egyre közelebb van ahhoz, hogy büntetővámot vessen ki európai termékekre, köztük repülőgépekre is, az Airbus vezetője, Guillaume Faury a Die Welt című lapnak elmondta: ez magára az Egyesült Államokra is káros lenne.

A vállalat vezetője hangsúlyozta: mivel a repülőgépgyártás nemzetközi mértékű, és az Airbus beszállítóinak 40 százaléka USA-beli cég, a tervezett intézkedés az Egyesült Államok saját iparát is hátrányosan érintené.

Guillaume Faury (Fotó: AIRportal.hu)

Ismert, több mint másfél évtizede húzódik vita az USA és az EU, illetve a Boeing és az Airbus között, kölcsönösen tiltott állami támogatással vádolják egymást. A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) már több ízben hozott ítéletet, mindkét oldalt elmarasztalva. A legutóbbi, az európai gyártót és az EU-t felelőssé tevő döntése után az Egyesült Államok a hírek szerint 11 milliárd USA-dollár értékben tervez büntetővámot kivetni uniós termékekre.

Mivel a WTO nem csak az Airbus és Európa, hanem a Boeing és az USA esetében is talált tiltott támogatást, állítólag az EU is válasz-szankciókra készül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Faury beszélt arról is, hogy a Boeing 737 MAX-ok ügyében szerinte egységes minőségi, biztonsági és tesztelési-dokumentációs eljárásokra lenne szükség világszinten, és reményét fejezte ki, hogy hamarosan rendeződik a dolog. Hangsúlyozta, hogy szükség van versenyre a repülőgépgyártók között.

Az Airbus-vezér elmondta, hogy az A320-as típuscsalád gyártásában tapasztalható nehézségek miatt 2020-2021-ben nem tervezik az összeszerelés ütemének további növelését.

Forrás: Airbus

Az Airbus a jelenlegi, havi 60-ról 2021-ben növelte volna 63-ra a gyártási rátát, de mint most Faury kiemelte, a keskenytörzsűeknél megjelenő újabb alváltozatok (például a megnövelt és a még nagyobb hatótávú A321LR és A321XLR – a szerk.) komplexebbé tették a gépcsalád gyártását. Ezért előbb stabilizálni szeretnék a folyamatokat, aztán lehet szó a ráta emeléséről.

Ismert, a típus összeszerelésében és az átadásokban fennakadások, késések tapasztalhatók már egy ideje.

Faury szólt arról is, hogy a korábbi híreknek megfelelően hamarosan döntés születhet egy újabb A320-as összeszerelősor berendezéséről Toulouse-ban, a típuscsalád iránti nagy kereslet miatt.