Hírek szerint az A380-asok utólagos átalakítását, vegyesen áru- és utasszállításra alkalmassá tételét vizsgálja az Airbus.
A Freightwaves portál információi szerint az európai repülőgépgyártó elkezdte az igényfelmérést a légitársaságok között egy A380 „kombi” változatról.
A belsős hírek szerint utólagos módosításokkal elviekben meg lehetne oldani a már üzemelő példányoknál egy olyan variáns kialakítását, amelynek alsó fedélzete áru-, a felső pedig utasszállításra lenne berendezve.
Mint ismert, az európai gyártó eredetileg tervezte a teljesen cargo-variáns megépítését, illetve néhány éve Plus elnevezéssel néhány fejlesztés megvalósítását, végül a szerény kereslet miatt elállt ezektől az elképzelésektől
A mostani ötlet oka lehet, hogy a járvány miatt jelentősen megnőtt a kereslet a légi áruszállítás iránt, főleg az e-kereskedelem folyamatos bővülése miatt lehet igény erre a verzióra.
Az Airbus szóvivője azt írta a portálnak, hogy folyamatosan vizsgálják a fejlesztési lehetőségeket, az A380-as konverzióját akkor vizsgálják meg részletesebben, ha felkeltette az ügyfelek érdeklődését.
A lap által megkérdezett szakértők szkeptikusak voltak az ötlettel kapcsolatban, már csak azért is, mert az Airbus közben az A350-es áruszállító változatának kidolgozását is megkezdte.
Egy 777-es áruszállítóvá alakítása nagyjából 30 millió USA-dollárból megoldható, így az Airbusnak is ebben az árkategóriába kellene kínálnia az A380-as konverzióját, hogy versenyképes legyen.
Stan Wraight, a Strategic Aviation Solutions International szakértője úgy véli: legalább 50-60 példányra szóló megrendelést kellene begyűjtenie az Airbusnak ahhoz, hogy elindulhasson a program.
Elemzők szerint a fő probléma az, hogy az A380-asnak nagyon nagy a szerkezeti tömege, így hiába a méretes rakodótér, a hasznos teherbírása elmaradhat a versenytársakétól, de más szakértők arra mutatnak rá, hogy az e-kereskedelemben ez előny is lehet, az arányaiban kisebb tömegű áruk miatt.
Jelentős műszaki kihívás lenne ugyanakkor egyebek mellett a cargo-terület megfelelő leválasztása az utastértől, a szükséges, szeparált tűzoltó- és szellőzőrendszer kiépítésével, valamint a földi kiszolgálásban jelentkező nehézségek.
A kilátásokkal kapcsolatban további negatívum, hogy bár a hasonló méretű és teljesítményű 747-esből szintén létezett kombi változat, ez sem volt igazán népszerű, az egyik legnagyobb használója, a KLM épp a közelmúltban vonta ki a példányait. Ezeket a gépeket leginkább olyan távoli területek felé használták, ahol sem az utas-, sem az áruforgalom nem jelentős, de a kettő együtt kombinálva már üzletileg is rentábilis lehet.
Az Emirates, amely több mint száz A380-assal rendelkezik, és van tapasztalata az utasszállítók ideiglenes cargo-gépként való üzemeltetésében, azt közölte a lappal, hogy a jelenlegi flottájukkal tökéletesen ki tudják szolgálni a piaci igényeket.
A Lufthansa a hírrel kapcsolatban a lappal azt közölte, elképzelhetetlen olyan szituáció, amely szerint egy A380 kombit a német légitársaság üzemeltethetne.