Az Airbus 323, a Boeing mindössze 175 kereskedelmi repülőgépet adott át 2024 első hat hónapjában, az európai gyártó értékesítésben is messze felülmúlta amerikai riválisát.
Az Airbus a második negyedévben 181 repülőgépet szállított le vevőinek, az év első felében pedig elérte a 323 darabot az átadások száma, amely mindössze 2 százalékkal haladja meg 2023 azonos időszakának teljesítményét.
Ebből 289 keskenytörzsű (28 az A220-as és 261 darab az A320 család), valamint 13 A330-as és 21 darab A350-es került az üzemeltetőkhöz.
A vállalat június végén közölte, hogy az ellátási láncokban tapasztalható problémák miatt a korábban megcélzott 800 helyett csak 770 repülőgépet tervez átadni idén, az A320neo család gyártása pedig 2026 helyett csak egy évvel később éri el a havi 75 példányt.
A Boeing lapunkhoz eljuttatott közlése szerint 92 kereskedelmi repülőgépet adott át a második negyedévben.
Az amerikai vállalat az ellátási láncban folyamatosan fennálló gondok, valamint a gyártási és minőségi problémák miatt mindössze 175 kereskedelmi gépet szállított le az üzemeltetőkhöz az első félévben. Ebből 137 darab 737-es, kilenc 767-es, hét 777-es és 22 darab 787 Dreamliner volt. A gyártónak a típus hajtóműveivel kapcsolatos ellátási probléma után sikerült újraindítania a 777F repülőgépek átadását.
Július elején jelentették be, hogy a Boeing és az Airbus felosztja egymás között a mindkettőjüknek szerkezeti elemeket gyártó Spirit Aerosystems-t.
Az eladási versenyt fölényesen az Airbus nyerte
Az Airbus idén eddig 327 repülőgép eladásáról állapodott meg, a lemondásokat levonva (nettó) 310 példánnyal tudta növelni megrendeléseit.
A Boeing 156 repülőgépre szerzett megrendelést az év eddigi részében, a lemondásokat és konverziókat levonva (nettó) 115 darabbal tudta bővíteni rendelésállományát.
Az amerikai gyártó kénytelen volt további számviteli kiigazításokat is végrehajtani, ennek eredményeként mindössze 26 repülőgépes korrigált nettó rendelésállomány-növekedést jelentett.
A tavalyi első félévben az Airbus 316, a Boeing 266 repülőgépet adott át, és mindkét gyártó hatalmas üzletet kötött indiai légitársaságokkal, így összességében az európai cég 1044, az amerikai 415 példánnyal növelte megrendelésállományát 2023 első felében.
Mint megírtuk, az Airbus 735, a Boeing 528 kereskedelmi repülőgépet adott át 2023-ban, az európai gyártó az idei évben eredetileg 800 példány átadását tűzte ki, az amerikai cég nem adott meg célszámot 2024-re, ehelyett közlése szerint inkább a minőség javítására összpontosít.