A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség bostoni éves közgyűlésén a szervezet vezetője azt mondta, az Európai Unió Covid-igazolvánnyal bevezetett utazási szabályait több ország is átvehetné. Az eseményen elhangzott, hogy a maszkviselési kötelezettséget a gépeken mielőbb el kellene törölni, továbbá hogy a légiközlekedésnek 200 milliárd USA-dolláros veszteséget okoz három év alatt a járvány.
Willie Walsh elnök-vezérigazgató az IATA Bostonban megtartott rendes éves közgyűlését megnyitó beszédében azt hangsúlyozta hétfőn, hogy a globális GDP 4 százalékát, közel 90 millió munkahelyet a légiközlekedés biztosít, ezért fontos a működőképességének megőrzése.
Ennek egyik kulcsa az utazási szabályok enyhítése, és szerencsésnek nevezte, hogy egyre több, tudományos tényeken alapuló döntést hoznak, emellett példaértékűnek nevezte az EU Covid-igazolványával bevezetett rendelkezéseket.
Az eddigi adatok alapján a repülés nem jelent kockázatot, mivel az utasok körében végzett tesztek pozitivitási rátája alacsonyabb 1 százaléknál, és fontos emellett, hogy az oltottakat semmilyen korlátozás vagy tesztelési kötelezettség ne érintse.
Akik pedig nem oltottak, számukra egyszerű és gyors tesztelési lehetőséget kell biztosítani, mivel ez az eljárás is annyira hatékony, mint az oltás – tette hozzá.
A maszkviseléssel kapcsolatban Willie Walsh később, kérdésre válaszolva azt mondta, amint tudományos eredmények igazolják, hogy nem jelent plusz védelmet a fertőződéssel szemben a fedélzeten, azonnal el kell törölni. Azt azonban nem tudta megmondani, hogy ez mikor jöhet el.
Három év alatt 200 milliárd dollár kiesés
A közgyűlésen nyilvánosságra hozott friss IATA-becslés szerint idén 51,8 milliárd dolláros veszteséget termelhet a légiközlekedés, 4 milliárddal többet, mint korábban becsülték, jövőre pedig 11,6 milliárdos összesített mínusszal kell számolni. A 2020-as 137,7 milliárddal együtt ezek összesen 201 milliárd dollárt tesznek ki.
Azonban a friss elemzések azt mutatják, hogy 2023-tól ismét nyereséges lehet az iparág, bár több fuvarozó már idén és jövőre is profitot érhet el.
Az európai légitársaságok esetében idén 21 milliárdos, jövőre 9,2 milliárdos veszteség keletkezhet, az utasforgalom 2021-ben a 2019-es szint 61 százaléka, 2022-ben pedig 40 százaléka lehet.
A globális utasforgalom ebben az évben 2,3 milliárd, jövőre 3,4 milliárd lehet, ez a 2014-es adatnak felel meg.
Willie Walsh a légitársaságok gazdasági teljesítményével kapcsolatban azt emelte ki, hogy a vállalatok 35 százalékkal csökkentették a költségszintjüket, de elfogadhatatlan, hogy több repülőtér és léginavigációs szolgáltató is most emeli meg a díjakat, hogy a saját veszteségüket csökkentsék.
Példaként hozta a Eurocontrol tagországait és az amszterdami Schiphol repülőteret, ahol 30 százalékkal, Heathrow pedig 90 százalékkal emelné a díjakat, amely az IATA szerint elfogadhatatlan.
Walsh szerint ezeknek a cégeknek nem az állami támogatásokkal túlélő légitársaságokat kéne „megfejnie”, hanem a saját tulajdonosaikhoz kellene fordulni veszteségkompenzációért.
Erre reagálva a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa azt nevezte elfogadhatatlannak, hogy az IATA azt kéri a repülőterektől, hogy támogassák a növekedésüket, az üzemeltetők pedig adósodjanak el ennek érdekében.