A kazahsztáni Aktau repterének közelében kényszerleszállás közben a földnek ütközött az Azerbaijan Airlines Embraer ERJ-190AR típusú repülőgépe december 25-én, szerdán reggel, a repülőgépet korábban légvédelmi rakéta találhatta el.

A 4K-AZ65 lajstromjelű, 2013-ban gyártott repülőgép a légitársaság J2 8243-as számú járatát teljesítette Baku és Groznij között, de az első információk szerint a személyzet a célreptér rossz időjárása miatt kitérő repülőtér leszállás mellett döntött.

A járat a Kaszpi-tenger partján fekvő Aktau repülőterén próbált kényszerleszállást végrehajtani, ám a helyszíni felvételek szerint a part közelében a földnek ütközött, több darabra tört, aztán robbanás és tűz keletkezett.

A légitársaság a közösségi médiában közzétett posztjában megerősítette, hogy repülőgépük balesetet szenvedett. Közlésük szerint összesen 67 fő, 62 utas és 5 fős személyzet tartózkodott a fedélzetén, az utasok között nem voltak gyermekek. A fedélzeten tartózkodókról később közölnek részleteket.

A becsapódás előtt a személyzet vészhelyzetet jelentett, és a repülőgép irányítási rendszerének hibáját jelezte.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A túlélők a képen látható, szárny mögötti törzsrészben foglaltak helyet, amely vélhetően a földnek ütközéskor leszakadt a  repülőgépről, és a roncs többi részétől távolabb állt meg, így a robbanás és tűz ezt nem érintette. (Forrás: Twitter/Kazahsztán Rendkívüli Helyzetek Minisztériuma)

A helyszínre mentőcsapatok érkeztek, a tüzet eloltották, majd megkezdődött a sérültek és áldozatok keresése.

A légitársaság később közzétette a teljes utaslistát és a személyzet tagjainak nevét is,  előzetes információk szerint az utasok között 37 azeri, 16 orosz, 6 kazah, 3 kirgizisztáni állampolgár volt. A hozzátartozók számára forródrótot létesítettek.

A jelentések szerint a mentőegységek 38 halálos áldozatot találtak a katasztrófa helyszínén, 29 sérültet szállítottak kórházba, többeket életveszélyes állapotban, heten igényeltek intenzív ellátást.

A Flightradar24 adatai szerint a repülés utolsó szakaszában a repülőgép sebessége és magassága folyamatosan váltakozott, később pedig azt írták, hogy a magasság már a repülés utolsó 74 percében hektikus értékeket mutatott. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a térségben zavarják a műholdas jeleket, így a virtuális radar alkalmazások által mutatott útvonal és repülési adatok nem megbízhatóak.

A repülőgép roncsairól a közösségi médiába feltöltött felvételeken repeszdarabok nyomai láthatók a repülőgép függőleges és vízszintes vezérsíkján, ez alapján rakétatalálat érhette a gépet. Az esemény időpontjában Groznij környékét ukrán drónok támadták, nem kizárt, hogy a repülőgépet tévedésből vette célba az orosz légvédelem. Ugyanis az Euronews információi szerint a túlélők robbanást hallottak, majd repesznek tűnő tárgyak csapódtak a gépbe, és a törzsébe hatoltak a célállomás megközelítésekor. Csütörtökön az azeri hatóságok is megerősítették, hogy a repülőgépet egy föld-levegő rakéta találta el.

A légitársaság azt közölte, hogy a vizsgálatok lezárásáig felfüggeszti a Baku és Groznij közötti járatait.

Forrás: fr24.com

Utoljára frissítve: 2024.12.26. 20:25