A kazahsztáni Aktau repterének közelében kényszerleszállás közben a földnek ütközött az Azerbaijan Airlines Embraer ERJ-190AR típusú repülőgépe december 25-én, szerdán reggel, a repülőgépet korábban légvédelmi rakéta találhatta el.
A 4K-AZ65 lajstromjelű, 2013-ban gyártott repülőgép a légitársaság J2 8243-as számú járatát teljesítette Baku és Groznij között, de az első információk szerint a személyzet a célreptér rossz időjárása miatt kitérő repülőtér leszállás mellett döntött.
A járat a Kaszpi-tenger partján fekvő Aktau repülőterén próbált kényszerleszállást végrehajtani, ám a helyszíni felvételek szerint a part közelében a földnek ütközött, több darabra tört, aztán robbanás és tűz keletkezett.
A légitársaság a közösségi médiában közzétett posztjában megerősítette, hogy repülőgépük balesetet szenvedett. Közlésük szerint összesen 67 fő, 62 utas és 5 fős személyzet tartózkodott a fedélzetén, az utasok között nem voltak gyermekek. A fedélzeten tartózkodókról később közölnek részleteket.
A becsapódás előtt a személyzet vészhelyzetet jelentett, és a repülőgép irányítási rendszerének hibáját jelezte.

A helyszínre mentőcsapatok érkeztek, a tüzet eloltották, majd megkezdődött a sérültek és áldozatok keresése.
A légitársaság később közzétette a teljes utaslistát és a személyzet tagjainak nevét is, előzetes információk szerint az utasok között 37 azeri, 16 orosz, 6 kazah, 3 kirgizisztáni állampolgár volt. A hozzátartozók számára forródrótot létesítettek.
A jelentések szerint a mentőegységek 38 halálos áldozatot találtak a katasztrófa helyszínén, 29 sérültet szállítottak kórházba, többeket életveszélyes állapotban, heten igényeltek intenzív ellátást.
A Flightradar24 adatai szerint a repülés utolsó szakaszában a repülőgép sebessége és magassága folyamatosan váltakozott, később pedig azt írták, hogy a magasság már a repülés utolsó 74 percében hektikus értékeket mutatott. Ugyanakkor fontos tudni, hogy a térségben zavarják a műholdas jeleket, így a virtuális radar alkalmazások által mutatott útvonal és repülési adatok nem megbízhatóak.
A repülőgép roncsairól a közösségi médiába feltöltött felvételeken repeszdarabok nyomai láthatók a repülőgép függőleges és vízszintes vezérsíkján, ez alapján rakétatalálat érhette a gépet. Az esemény időpontjában Groznij környékét ukrán drónok támadták, nem kizárt, hogy a repülőgépet tévedésből vette célba az orosz légvédelem. Ugyanis az Euronews információi szerint a túlélők robbanást hallottak, majd repesznek tűnő tárgyak csapódtak a gépbe, és a törzsébe hatoltak a célállomás megközelítésekor. Csütörtökön az azeri hatóságok is megerősítették, hogy a repülőgépet egy föld-levegő rakéta találta el.
A légitársaság azt közölte, hogy a vizsgálatok lezárásáig felfüggeszti a Baku és Groznij közötti járatait.
💔✈️ New footage has emerged of the Azerbaijan Airlines (AZAL) plane crash, offering a closer look at the aftermath of this tragic incident.#AviationNews #AZAL #KazakhstanPlaneCrash pic.twitter.com/2yZeuh1WrL
— Ali Shunnaq 🖊️ ★彡 𝒜𝓁𝒾 彡★ (@schunnaq) December 25, 2024
⚡️We’ve received another video from the crash site of the AZAL plane. We’ll leave the conclusions to our viewers, but to put it mildly, this doesn’t seem like it was caused by birds… We await the results of the investigation.#Caliber #plane #Azerbaijan #Kazakhstan #Baku pic.twitter.com/eb5wNoJEs1
— Caliber English (@CaliberEnglish) December 25, 2024

Utoljára frissítve: 2024.12.26. 20:25