Egyre feszültebb a munkaügyi helyzet a LOT háza táján. A pilótákat és légiutaskísérőket képviselő szakszervezetek által szervezett, a lengyel légitársaság által illegálisnak minősített sztrájk miatt hétfőn összesen tizenkét, köztük három hosszú távú járatát is törölte a LOT. Egyelőre nem látható, hogy mikor lesz megegyezés.
Az utóbbi napok tiltakozó akcióival összefüggésben a LOT hatvanhét, a munkáltató által illegálisnak minősített sztrájkokban részt vevő munkavállalójának mondott fel azonnali hatállyal hétfőn.
A légitársaság vezérigazgatója Rafal Milczarski a Reuters szerint hétfőn azt nyilatkozta, hogy ez egy szomorú, de szükséges döntés volt, a sztrájk okozta károk meghaladták az 1 millió zlotyit.
Az elküldött dolgozók között volt Adam Rzeszot kapitány, a pilótákat tömörítő szakszervezet vezetője is.
A pilótákat és légiutaskísérőket képviselő, a sztrájkban résztvevő szakszervezetek jogásza szerint a lépés egy újabb megfélemlítési kísérlet a légitársaság vezetése részéről, álláspontja szerint a felmondások jogellenesek.
Bár a munkaügyi konfliktus nem új keletű a cégnél, a LOT két szakszervezete a légitársaság lengyelországi munkavállalóinak munkakörülményei miatt, a pilóták és légiutaskísérők egyéni vállalkozóként történő alkalmazása ellen kezdett most több napos tiltakozó akciókba.
A LOT honlapján közzétett hivatalos közlemények szerint a sztrájk október 22-én három hosszú távú járatot is érintett, emellett több európai járat is késett, összesen tizenkettőt kellett törölni.
Nem indult el hétfőn a Varsó – Tokió (Narita), Varsó – Szöul, Varsó – Torontó járat sem. Az európai járatok közül a nürnbergi, londoni, párizsi, hamburgi, moszkvai, berlini és néhány belföldi járat is érintett volt.
Október 23-án kedden a légitársaság előzetes közlése szerint csak a krakkói járatot kellett törölni a munkabeszüntetéssel összefüggésben.
A LOT múlt hét végi bejelentése szerint a légitársaság mindent megtesz annak érdekében, hogy a munkaügyi konfliktus ne legyen kihatással a cég járataira és utasaira.
A légitársaság egy belső, a médiának kiszivárgott levélben 50%-os jutalmat ígért azoknak a munkavállalóinak, akik nem csatlakoztak a sztrájkhoz, és az akció első három napján, október 18 és 20 között biztosították, hogy ne kelljen járatokat törölnie a cégnek.
A LOT több repülőgépet is bérbe vett személyzettel együtt más légitársaságoktól, rövid távú wet-lease konstrukcióban.
A román Blue Airtől egy Boeing 737-500, a Carpatairtől egy Fokker 100, a GetJet Airlinestől egy Boeing 737-300 és egy 737-400, a SmartLynxtől egy Airbus A320, valamint a Travel Service-től egy Boeing 737-800-as teljesített járatokat a lengyel légitársaságnak az elmúlt napokban a Pasazer.com és Rynek-lotniczy.pl lengyel légiközlekedési portálok értesülései szerint.
A gépbérleti szerződések egy részét a légitársaság a hét elejére is meghosszabbította.
A sztrájkok a hét elejére elérték a lengyel politika élvonalának ingerküszöbét is, azonban a kormány egyelőre teljes mértékben támogatja az állami tulajdonú légifuvarozó menedzsmentjét, egyelőre a nyilatkozatok szerint nem avatkoznak be közvetlenül, csak figyelik a fejleményeket.
Október 22-én a LOT két budapesti járatot is törölt: a Budapest Airport járatinformációs rendszere szerint nem érkezett meg a hétfő reggeli krakkói LO547 és a varsói LO533 járat sem, bár ezeket állítólag nem a sztrájk, hanem a Lengyelország több repülőterén uralkodó rossz látási viszonyok miatt törölték.
A sztrájk mellett a Dreamlinerek hajtóműgondjai is nehézségeket okoznak a LOT-nak
A LOT a múlt hét végétől november közepéig kibérelte a portugál Hi Fly egy Airbus A340-300-as repülőgépét annak érdekében, hogy ne kelljen járatokat törölni a pekingi, newarki, tokiói és torontói útvonalakon. Ez a bérlés a Pasazer.com információi szerint a Dreamlinerek Rolls-Royce hajtóműveinek műszaki problémáival van összefüggésben.
Mint ismert, a légitársaság a Budapest – New York és – Chicago járatait is bérelt repülőgéppel teljesíti nyár vége óta. Korábban a spanyol Air Europa A330-asa egy hónapig állomásozott Ferihegyen, majd az utóbbi hónapokban a portugál euroAtlantic Boeing 767-300-as gépe repüli a légitársaság Budapestről induló transzatlanti járatait.
Az AIRportal információi szerint a Dreamlinerek hajtóműgondjai miatt bérelt portugál 767-es az év végéig biztosan a budapesti járatokon marad.
A LOT a cikk megjelenése után hivatalosan is megerősítette lapunknak, hogy az EuroAtlantic gépei az év végéig lesznek Budapesten, utána újra a Dreamlinerek teljesítik a LOT amerikai járatait a magyar fővárosból.