Egymilliárd utast vinne bioüzemanyaggal a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) 2025-ig, de ehhez a kormányok támogatására is szükség van.

A szervezet az első, bioüzemanyaggal is üzemelőjárat elindulásának 10 éves évfordulóján tűzte ki magának az újabb célt, az egymilliárd utast. Az úttörő ebben 2008 február végén a Virgin Atlantic volt, amely egyik 747-esébe töltött fenntartható forrásból is származó üzemanyagot, majd a gép Londonból Amszterdamba repült. Bár gépnek mindössze egy hajtóműve üzemelt ilyen hajtóanyaggal, a célt így is elérte: bebizonyította, hogy alkalmazhatóak a bioüzemanyagok a légiközlekedésben és képes lehet a károsanyag-kibocsátás 80 százalékos csökkentésére.

Alexande de Juniac, a szervezet vezérigazgatója szerint a bioüzemanyagok elterjedése megállíthatatlan, kevesebb, mint 10 év alatt sikerült elérni a 100 ezer, alternatív tüzelővel végrehajtott járatok számát, ami 2020-ig egymillióra emelkedik. De ez még így is csepp a tengerben a mostani célokhoz képest. De Juniac elismerte, hogy az egymilliárd utast nehéz lesz elérni, és egyedül nem is fog menni: a kormányok segítségére is szükség lesz, amelyek döntéshozatallal tudják támogatni a gyártási kapacitások és beszállítói láncok kiépítését, hatékonyabb működését.

Ehhez az IATA szerint az autóipari bioüzemanyagokhoz hasonló mértékű támogatásra, a gyártási kapacitás bővítéséhez hitel biztosítására, a bioüzemanyaggal kapcsolatos bemutatók támogatására, illetve az energia- és közlekedéspolitika összehangolására lenne szükség.

Hirdetés

Az IATA azért ragaszkodik ennyire a fenntartható forrásból származó bioüzemanyagok használatához, mert tanulmányuk szerint jelentősen hozzájárulhat a karbonsemleges növekedéshez, valamint károsanyag-kibocsátás szintjének csökkentésében. Mint ismert, az IATA a 2005-ös szint felére akarja csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben több légitársaság is a partnerük, a Cathay Pacific, a FedEx, a JetBlue, a Lufthansa, a Qantas és a United is lekötött már 1,5 milliárd gallon (5,6 milliárd liter) bioüzemanyagot. Oslo, Stockholm, Brisbane és Los Angeles repülőterei pedig már most bioüzemanyaggal kevert kerozinnal látja el ügyfeleit.