A francia légiforgalmi irányítók július elején tartott kétnapos munkabeszüntetése miatt jelentősen megnőtt a késő és törölt járatok száma a környező országokban is, az akció miatt 60 000 tonnával több szén-dioxid került a levegőbe. A Ryanair azonnali intézkedéseket követel.

A francia légiforgalmi irányítók 2025. július 3-án és 4-én megtartott sztrájkja jelentős negatív hatással volt az európai légiközlekedésre, Franciaország mellett a szomszédos országokat, Spanyolországot, az Egyesült Királyságot és Olaszországot is súlyosan érintette – írta lapunkhoz eljuttatott közleményében az Eurocontrol.

Európa-szerte a sztrájk minden egyes napján 3713 járat késett átlagosan, amely az összes járat 10,7 százaléka, emellett napi szinten 1422 járatot töröltek a légitársaságok, amely az összes menetrend szerinti járat 4,7 százaléka.

Az okozott fennakadások több mint 1 millió utast érintettek, és mintegy 200 000 utas nem jutott el az úti céljára a járattörlések miatt.

A közlés szerint az akció a két nap alatt összesen 354 000 percnyi, közvetlenül a légiforgalom áramlásszervezésével összefüggő (ATFM) késést okozott, amely járatonként átlagosan 41 perc késést tett ki. A két nap alatt a járatok 6 százaléka, 425 járat késett több mint 2 órát.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

A sztrájk időtartama alatt a járatok összesen 6 millió kilométerrel repültek többet, mint normális esetben, ez átlagosan 18 000 tonnával több üzemanyag elégetésével és több mint 60 000 tonnával nagyobb szén-dioxid-kibocsátással járt.

Az Eurocontrol becslése szerint a sztrájk összesen mintegy 120 millió euró többletköltséget okozott a két nap alatt az európai légi közlekedésnek.

A szervezet statisztikái szerint a sztrájk negatív hatásai leginkább a Ryanairt érintették, utána jócskán lemaradva, sorrendben az Easy Jet, az Air France-csoport, a Vueling és az Eurowings járatai szenvedték el a legtöbb késést.

A Ryanair július 8-án nyílt levelet intézett Ursula von der Leyenhez, az Európai Bizottság elnökéhez, amelyben felszólította, hogy tegyen azonnali intézkedéseket az európai járatok egységes piacának védelme érdekében, vagy mondjon le.

A légitársaság vezérigazgatója, Michael O’Leary nyílt levelében azt szorgalmazta, hogy az egyes országokban zajló légiforgalmi irányítói sztrájkok esetén is kapjanak védelmet az átrepülő járatok, azaz a munkabeszüntetéseket csak úgy lehessen megszervezni, hogy hatásaik csupán az adott országba tartó vagy onnan induló járatokat érintsék. Franciaországban egyébként a hatályos jogszabályok jelenleg éppen a belföldi járatokat védik a sztrájkok okozta zavarokkal szemben.