Befejezte a Boeing a 737 MAX továbbfejlesztett állásszög-érzékelő rendszerének tervezését, így 2022-ben elkezdődhet repülés közbeni tesztelése a típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagján.
Mint ismert, a hibás állásszögadatok közrejátszottak a Lion Air 610-es járatának 2018. októberi és az Ethiopian Airlines 302-es járatának 2019. márciusi katasztrófáiban, amelyek után világszerte földre parancsolták a típust.
A hatóságok a 737 MAX-család repülési tilalmát a repülésvezérlő rendszer, beleértve a hibás MCAS-szoftver javítását követően, illetve az állásszögmérő-rendszer módosítása és hosszú tesztelés után oldották fel. Az USA Szövetségi Légügyi Hivatalának előírásai szerint a repülésvezérlő rendszernek össze kell hasonlítania a gép két állásszög-jeladójának adatait, amelyeknek 5,5 foknál nem szabad nagyobb eltérést mutatnia az MCAS aktiválásához – írta cikkében az Aviation Week.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) eredetileg azt szorgalmazta, hogy helyezzenek el a típuson egy harmadik, független állásszögmérő műszert, de idén januárban végül nem szabták ezt feltételül a típus repülési tilalmának feloldásához. Az európai hatóság viszont abban állapodott meg, hogy a Boeing egy szintetikus szenzort fejleszt, amely meglévő rendszerek adataiból kalkulálja ki a gép állásszögét, ezt a gyártó pedig a MAX 10 forgalomba állításának időpontjára vállalata.
A pilótáknak ezentúl lehetőséget adnak arra is, hogy ha hibás állásszögadatok mellett kapcsol be az átesésközeli helyzetet jelző kormányrázó, akkor azt kikapcsolhassák.
A MAX 10-es tanúsítását követően az új rendszert a már forgalomban lévő MAX-gépekre és a többi változatra utólag is elérhetővé teszi a Boeing.
Amint korábban megírtuk, a 737 MAX 7 berepülési programja befejeződött, a legkisebb befogadóképességű változat átadásai 2022-ben indulnak, míg a leghosszabb törzsű MAX 10 első példányának forgalomba állítása egy évvel később, 2023-ban várható.