Az október 31-én kihirdetett, ideiglenes intézkedésének értelmében felfüggesztette a Ryanair és a Wizz Air 2018. november 1-től életbe lépő új kézipoggyász-szabályzatát az olasz versenyhatóság.

Amint korábban beszámoltunk róla, a két ultrafapados légitársaság november 1-től új poggyászszabályzatot léptetett életbe, ezt kaszálta el most az olasz versenyhatóság (Italian Competition Authority – ICA). A Ryanair és a Wizz Air új szabályzatairól részletesen itt írtunk.

Az új szabályok lényege, hogy az alapkategóriájú repülőjeggyel utazó utasok (tehát aki nem vásárol korlátozott számban elérhető elsőbbségi beszállítás/priority szolgáltatást) csak egy darab kis méretű (Ryanair: max. 40x20x25 cm, Wizz: max. 40x30x20 cm), az előttük lévő ülés alatt, a lábtérben elférő kézicsomagot vihetnek magukkal a járatok fedélzetre.

A nagyobb kézicsomagokat az alapjeggyel rendelkező utasoknak kötelező feladni a chek-innél november 1-től, melyért külön díjat számol fel mindkét ultrafapados légitársaság.

Fotó: AIRportal.hu

Amennyiben az utas nem vásárolja meg előre a poggyász feladásának lehetőségét, a repülőtéren magasabb díjért adhatja fel a poggyászát, ha pedig csak a beszállítás során derül ki, hogy az utasnak a megengedettnél nagyobb kézicsomagja van, további extra költségeket számol fel a légitársaság.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az olasz versenyhatóság azzal indokolta a döntést, hogy a kézipoggyászt az alap repülőjegy-tarifáknak tartalmaznia kellene, mert az utasok által ez egy előre elvárható szerződéses kötelezettség.

A hatóság álláspontja szerint a kézipoggyász díjmentes szállítása nélkülözhetetlen része kellene legyen az utasok és a légitársaság között létrejövő légi személyszállítási szerződésnek.

Az, hogy a két légitársaság külön díjat kér a normál méretű kézipoggyászok szállításáért, félrevezeti a fogyasztókat a repülőjegy-ajánlatok kiválasztásánál, és torzítja az összehasonlítását más légitársaságok ajánlataival.

A Wizz Air ugyanakkor régebben is alkalmazott hasonló szabályokat, amikor csak a kis kézipoggyászokat engedte ingyenesen a járatok fedélzetére – a légitársaság ezzel nyilván érvelni fog az olasz versenyhatóság vizsgálata során.

Az új szabályzatok bejelentésekor mindkét légitársaság azzal indokolta a döntést, hogy a lépéssel csökkenthető a beszállítási folyamat elhúzódása, mely sok esetben a járatok késését okozta.

November 1-től mindkét légitársaság bevezetett alacsonyabb kategóriájú feladott poggyász szolgáltatást is, mellyel a könnyebb csomagokat a korábbinál kedvezőbb áron adhatják fel az utasok.

Mindkét cég hangsúlyozta, hogy nem az utasok újabb lehúzása és a profitnövelés érdekében vezették be az új szabályokat.

Az érintett utasoknak ugyanakkor nem csak az extra díjakkal kell számolni, hanem a csomagok check-innél történő feladása miatt extra sort is végig kell állni, így sokkal hamarabb kell kimenni a repülőtérre, mint korábban.

Az érkezéskor szintén időveszteséggel kell számolni, amíg a csomagok a poggyászfelvételi csarnokban a szállítószalagon megérkeznek (a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez egyes repülőtereken hosszú időbe is telhet).

Utóbbi különösen a fapados cégek járatai között egyénileg átszálló utasok dolgát nehezíti meg, hiszen az átszálló reptéren el kell hagyni a tranzitterületet, a csomagot újra fel kell adni és ismét át kell esni utasbiztonsági ellenőrzésen. Emiatt akár plusz egy órát is igénybe vehet az egyénileg megszervezett fapados átszállás.

A két érintett légitársaság részére öt napot adott az olasz versenyhatóság, hogy felülvizsgálják a szabályaikat és egyúttal ideiglenesen arra utasította a két céget, hogy szüntessenek be minden olyan tevékenységet, amely az extra díjak beszedését célozza az utasoktól a nagy kézipoggyászok szállításáért. Egyúttal a légitársaságoknak biztosítani kell a kézicsomagok ingyenes elszállításához szükséges kapacitást a repülőgépeik fedélzetén, vagy rakterében.

A Wizz Air tud a döntésről

Az AIRportal.hu az olasz versenyhatóság intézkedésével kapcsolatban megkérdezte a Wizz Airt, a légitársaság válaszában megerősítette, hogy tudnak a döntésről, mely csak az Olaszországba közlekedő és az onnan felszálló járatok utasait érinti. Rövid közleményükben még azt írták, hogy:

“A Wizz Air megerősíti, hogy megkapta az olasz versenyhatóság új poggyasz-szabályzattal kapcsolatos döntését, és jelenleg részleteiben tanulmányozza azt.

A Wizz Air álláspontja, hogy új poggyász-szabalyzata, amely 44 ország 142 desztinációját összekötő kiterjedt hálózatában mindenhol érvényes, átlátható és igazságos szabályzat, amely a lehető legtöbb választási lehetőséget kínálja az utasoknak, és minden utasnak egy ingyenes kézipoggyászt biztosít.

Meggyőződésünk, hogy a változatos poggyászkombinációkat lehetővé tevő kínálatunk átlátható és személyre szabható módon felel meg utasaink igényeinek, és mindenki számára biztosít egy fedélzetre felvihető csomagot. Az utasaink továbbra is csak azokért a szolgáltatásokért fizetnek, amelyeket igénybe kivannak venni. Tekintettel arra, hogy folyamatban levő ügyről van szó, a Wizz Air jelenleg egyebekben nem kommentálja a kérdést.”