Most vasárnap megtörténhet az Airbusnál várva várt pillanat, a Dubai Airshow első napján bejelenthetik, hogy az Emirates harminc darab A380-ast rendel, erről a Reuters számolt be meg nem erősített értesülésekre hivatkozva.

A legalább 14 milliárd amerikai dollár értékű megrendeléssel gyakorlatilag időt és életet nyerhet az Airbus az évek óta bizonytalan sorsú A380-as gyártósor számára.

Szakértők szerint ugyanis a 30 darabos rendeléssel a következő évtized közepéig biztosított lenne az A380-as típus gyártása.

Az Emirates az A380-as típus legnagyobb üzemeltetője, összesen 142 példányt rendeltek eddig, melyből a századikat 2017. novemberében vették át. (Forrás: Emirates)

A 30 darabos megrendelés aláírása azért is komoly eredmény lenne az Airbus számára, mert 2015 márciusa óta egyetlen A380-ast sem sikerült értékesíteni, sőt idén két példány megrendelésének törlését kellett bejegyezni a könyvekbe.

Az európai gyártó az utóbbi időszakban több alkalommal kénytelen volt bejelenteni, hogy visszafogják az A380 gyártósor sebességét és komoly költségcsökkentő lépésekre is kényszerültek, hogy ne forduljon át pénzügyileg negatívba minden egyes példány legyártása.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Idén júliusban lapunk is beszámolt róla, hogy az új megrendelések elmaradása miatt 2019-ben évi 8 darabra csökkenti az A380-as óriás utasszállító gyártási sebességét az Airbus. Az európai repülőgépgyártó tavaly döntött arról, hogy 2018-tól már havonta csak egy darab repülőgépet gyárt le, 2019-től azonban ennél is jobban vissza kell fogniuk a gyártósor sebességét.

Amint arról korábban beszámoltunk, az Airbus abban reménykedik, hogy a gyártás lassításával néhány év időt nyernek, amíg az óriásgépek iránti kereslet ismét fellendül. Ha ez bekövetkezik, a gyártósor kapacitását néhány év múltán újra felpörgethetik és 2030-ra akár évente akár 20-30 példányt adhatnak át a típusból.

Fotó: Airbus

Az európai repülőgépgyártó a Reuters értesülését nem erősítette meg, de nem is cáfolta, csak annyit közöltek, hogy nem kommentálnak folyamatban lévő kereskedelmi tárgyalásokat.

A hírügynökség megkérdezte az öböl-menti légitársaságot is, szóvivőjük azt válaszolta, hogy piaci pletykákat és spekulációkat nem kommentálnak.

Ugyanakkor – amint arról beszámoltunk – múlt héten az Emirates századik A380-asának átadóünnepségén mind az Emirates, mind az Airbus legfelsőbb vezetői sokat sejtető és egy komolyabb megrendelésre utaló nyilatkozatokat tettek. Mint ismert a légitársaság eddig összesen 142 darab kétszintes óriásgépre adott le megrendelést, melyből múlt héten adták át a századik példányt.

Az Emirates elnöke szerint a tárgyalások folyamatban vannak a légitársaság és az Airbus között. “Bízom benne, hogy nyélbe tudjuk ütni az üzletet” – mondta Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, aki reményét fejezte ki arra is, hogy a típus gyártása folytatódik.

Tom Enders az Airbus Group vezérigazgatója kifejezte, hogy reméli, hogy még legalább 42 darab A380-ast át tudnak adni az Emiratesnek.

A vezérigazgató elmondása szerint annak ellenére, hogy az utóbbi időszakban nem sikerült új eladásokat realizálni az óriásgépre, az Airbus több értékesítési kampányon is dolgozik és
abban bízik, hogy még 10 évig fogják tudni gyártani az A380-ast. 

Enders még azt is hozzátette, hogy nem engedi nyugdíjba menni John Leahy-t anélkül, hogy az Airbus legendás értékesítési főnöke még egy jelentős A380-as megrendelést ne hozna tető alá. Mint ismert John Leahy az év végével vonul nyugdíjba, helyére az Airbus már keresi az új szakembert.

A felek azt nem részletezték, hogy az újabb megrendelés az A380-as ráncfelvarrott, az idei párizsi légiszalonon bemutatott A380plus változatára vonatkozna-e, de vasárnap minden bizonnyal erre is fény derül.