Három vadonatúj Airbus A350-900-ast rendel Németország az ország vezetőinek szállítására. Az új generációs széleströrzsű repülőgépek már 2020-ban szolgálatba állhatnak a légierő flottájában. A beszerzésről rohamtempóban, a jelenlegi A340-esek sorozatos műszaki meghibásodásai után döntöttek.

A német pénzügyminisztérium valamint a védelmi minisztérium közlése szerint három, vadonatúj Airbus A350-900-assal váltja le Németország a politikai vezetők és delegációk szállításra használt két A340-300-asát, a beszerzésre a szövetségi parlament (Bundestag) államháztartási bizottsága is rábólintott a minap.

Illusztráció, az egyik kormánygépként szolgáló német A340-300-as (forrás: Wikimedia Commons)

A beszerzés teljes költsége 1,2 milliárd euró körül lesz. Ebből mintegy 640 milliót a három, belső kialakítás nélküli gép beszerzése teszi ki, 288 milliót pedig a VVIP-kabin kialakítására és egyéb belső munkákra fordítanak majd az előirányzat szerint.

A fennmaradó összeg a pótalkatrészekre és az egyéb felmerülő költségekre, például a kommunikációs, valamint az önvédelmi rendszer (LAIRCM) beépítéséhez szükséges.

Az első szerződést az A350-esek hadrendbe állításával kapcsolatban április 15-én írhatja alá a német kormány a Lufthansa Technikkel a Der Spiegel értesülése szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A beszerzés korai tervezetét a Der Spiegel már február elején megszellőztette, azonban ekkor még valamivel alacsonyabb költséggel, és a gépek legyártása után további egy évig tartó átalakítási munkákkal számoltak.

A mostani hírek szerint azonban a három új gép a vártnál hamarabb, már 2020 júniusában szolgálatba állhat, mert sikerült szabad gyártási slotokat találni.

A kiszivárgott információk szerint ezek az slotok az Etihad Airways lemondásai, illetve az Air Mauritius rendelésének átütemezése nyomán szabadultak fel.

Forrás: Airbus

Ha minden a tervek szerint alakul, a légierő akár már jövő ősszel nyugdíjba küldheti kiöregedett, már vásárlásukkor is viszonylag idős A340-eseit, amelyek az elmúlt időszakban kétszer is nagy problémát okoztak Németország vezető politikusainak és a velük utazó delegációknak.

Először 2018 decemberében, az Argentínában rendezett G20-csúcstalálkozóról késett el Angela Merkel kancellár és kísérete, mert meghibásodott alattuk az egyik A340-es, a másik példány pedig nem volt bevethető, így csak közel egy napos késsel, menetrend szerinti járattal érkeztek meg Buenos Airesbe.

Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu

Az eset után Ursula von der Leyen kijelentette, hogy azonnal új kormánygépekre van szükség, ha el akarják kerülni a további fiaskókat, a beszerzésre pedig legalább 300 millió eurós összeg elkülönítését javasolta.

A második, január végi meghibásodás Frank-Walter Steinmeier államfő etiópiai látogatása során történt, amikor a gépen rendellenes légnyomás adatokat rögzítettek az Addisz-Abebából történő felszállás előtt.

Az ügy feltehetően nagyban hozzájárult, hogy a váltásról rohamléptekben intézkednek az illetékesek, mivel normál esetben egy ilyen összegű beruházás előkészítése és lebonyolítása sokkal több időt venne igénybe.

Ha mindez nem lenne elég, nem csak az A340-esek, hanem az egyik Bombardier Global 5000-es is okozott kellemetlen pillanatokat a Luftwaffe számára, amikor Gerd Müller nemzetközi fejlesztési együttműködésért felelős miniszter afrikai körútja során hibásodott meg – ezen típus leváltása azonban egyelőre nincs napirenden.