Három vadonatúj Airbus A350-900-ast rendel Németország az ország vezetőinek szállítására. Az új generációs széleströrzsű repülőgépek már 2020-ban szolgálatba állhatnak a légierő flottájában. A beszerzésről rohamtempóban, a jelenlegi A340-esek sorozatos műszaki meghibásodásai után döntöttek.
A német pénzügyminisztérium valamint a védelmi minisztérium közlése szerint három, vadonatúj Airbus A350-900-assal váltja le Németország a politikai vezetők és delegációk szállításra használt két A340-300-asát, a beszerzésre a szövetségi parlament (Bundestag) államháztartási bizottsága is rábólintott a minap.

A beszerzés teljes költsége 1,2 milliárd euró körül lesz. Ebből mintegy 640 milliót a három, belső kialakítás nélküli gép beszerzése teszi ki, 288 milliót pedig a VVIP-kabin kialakítására és egyéb belső munkákra fordítanak majd az előirányzat szerint.
A fennmaradó összeg a pótalkatrészekre és az egyéb felmerülő költségekre, például a kommunikációs, valamint az önvédelmi rendszer (LAIRCM) beépítéséhez szükséges.
Az első szerződést az A350-esek hadrendbe állításával kapcsolatban április 15-én írhatja alá a német kormány a Lufthansa Technikkel a Der Spiegel értesülése szerint.
A beszerzés korai tervezetét a Der Spiegel már február elején megszellőztette, azonban ekkor még valamivel alacsonyabb költséggel, és a gépek legyártása után további egy évig tartó átalakítási munkákkal számoltak.
A mostani hírek szerint azonban a három új gép a vártnál hamarabb, már 2020 júniusában szolgálatba állhat, mert sikerült szabad gyártási slotokat találni.
A kiszivárgott információk szerint ezek az slotok az Etihad Airways lemondásai, illetve az Air Mauritius rendelésének átütemezése nyomán szabadultak fel.

Ha minden a tervek szerint alakul, a légierő akár már jövő ősszel nyugdíjba küldheti kiöregedett, már vásárlásukkor is viszonylag idős A340-eseit, amelyek az elmúlt időszakban kétszer is nagy problémát okoztak Németország vezető politikusainak és a velük utazó delegációknak.
Először 2018 decemberében, az Argentínában rendezett G20-csúcstalálkozóról késett el Angela Merkel kancellár és kísérete, mert meghibásodott alattuk az egyik A340-es, a másik példány pedig nem volt bevethető, így csak közel egy napos késsel, menetrend szerinti járattal érkeztek meg Buenos Airesbe.

Az eset után Ursula von der Leyen kijelentette, hogy azonnal új kormánygépekre van szükség, ha el akarják kerülni a további fiaskókat, a beszerzésre pedig legalább 300 millió eurós összeg elkülönítését javasolta.
A második, január végi meghibásodás Frank-Walter Steinmeier államfő etiópiai látogatása során történt, amikor a gépen rendellenes légnyomás adatokat rögzítettek az Addisz-Abebából történő felszállás előtt.
Az ügy feltehetően nagyban hozzájárult, hogy a váltásról rohamléptekben intézkednek az illetékesek, mivel normál esetben egy ilyen összegű beruházás előkészítése és lebonyolítása sokkal több időt venne igénybe.
Ha mindez nem lenne elég, nem csak az A340-esek, hanem az egyik Bombardier Global 5000-es is okozott kellemetlen pillanatokat a Luftwaffe számára, amikor Gerd Müller nemzetközi fejlesztési együttműködésért felelős miniszter afrikai körútja során hibásodott meg – ezen típus leváltása azonban egyelőre nincs napirenden.