2011. október 17-én, hétfőn reggel 06:30-kor érkezik Ferihegyre a Cargolux Boeing 747-8F típusú cargo repülőgépe a tervek szerint.
Az első Boeing 747-8F repülőgépet (LX-VCB) október 12-én adták át a Cargoluxnak és 2011. október 13-án délelőtt érkezett meg a cég luxemburgi bázisára. A második gép (LX-VCD) átadás-átvételére október 13-án került sor.
Cargolux Boeing 747-8F (LX-VCB) első budapesti látogatása:
Érkezés Ferihegyre: 2011. október 17. hétfő, reggel 06:30 (helyi idő) VÁRHATÓ: 05:59!
Indulás Ferihegyről: 2011. október 17. hétfő, reggel 08:00 (helyi idő)
Járatszám: CLX793
A repülőgép a normál, menetrend szerinti járaton érkezik ázsiából, ezért előfordulhat, hogy a fentiektől eltérő időpontban érkezik Ferihegyre. Amennyiben az időjárás engedi, a Budapest Airport a szokásos vízsugaras köszöntéssel fogadja majd a repülőgépet. Az A380-ashoz hasonló eseményt nem tervez a Budapest Airport, áthúzásra vagy egyéb attrakcióra nem lehet számítani.
A repülőgép 31-es irány esetén várhatóan a 31R futópályára érkezik, majd átgurul az egyes terminál előtti forgalmi előtérre. Az induláshoz a 31L futópályát fogja használni, amennyiben a személyzet nem igényli a hosszabb pályát a felszálláshoz.
13-as irány esetén a leszállás várhatóan a 13R futópályán történik, majd a repülőgép begurul az egyes terminál előtti forgalmi előtérre. Az induláshoz a 13L futópályát fogja használni.
Honnan lesz látható a repülőgép?
Leszállás: 31-es irány: Patakpart, Radar, (Szántóföld/szembenapos). 13-as irány: Horgásztó, (T1 terasz/szembenapos)
Kiszolgálás, esetleges locsolás: Horgásztó, (T1 terasz/szembenapos)
Felszállás: 31-es irány: Horgásztó, (T1 terasz/szembenapos), 13-as irány: Radar, (Szántóföld/szembenapos)
A javaslatok a tervezett érkezési/indulási időpontokra vonatkoznak!
Az ajánlott spotterhelyekről tudj meg többet itt!
Kérünk mindenkit, hogy a repülőtér környékén ne szemeteljen, a kerítésre ne másszon fel, a kerítést ne rongálja, normálisan közlekedjen és parkoljon!
A Boeing és a Cargolux eredetileg 2011. szeptember 19. és 21-ére tervezte az első két Boeing 747-8F repülőgép átadás-átvételét, azonban ez a két cég között fennálló szerződés körüli vita miatt meghiúsult. A Boeing és a hajtóműveket gyártó GE cégek vezetése csak október 7-én tudott megegyezni a Cargoluxnak nyújtandó kompenzáció mértékében, amely a repülőgép és a hajtóművek az eredeti specifikációtól eltérő teljesítménye miatt vált szükségessé.
Fotó: Dennis Müller / EHBK (LX-VCD)
A Boeing 747-8F repülőgép mintegy 3,5 méterrel hosszabb a nemrégiben Budapestre látogató Airbus A380-800-as repülőgépnél.
A Boeing 747-8F repülőgép méretei:
Hossz: 76.25 m
Szárnyfesztáv: 68.45 m
Magasság: 19.35 m
Törzs szélesség: 6.1 m
Legnagyobb felszálló tömeg: 442,000 kg
Maximális cargo kapacitás (tömeg / térfogat): 134,200 kg / 854.5 m3
Hatótávolság (maximális terhelés mellett: 8,288 km
A Cargolux eredeti, angol nyelvű közleménye:
Cargolux successfully resolves contractual issuesCargolux announced today that the delivery of the first two Boeing 747-8 Freighters initially scheduled for 19 and 21 September is proceeding on 12 and 13 October 2011 following the resolution of contractual issues between Boeing, GE and Cargolux related to the performance of the aircraft and the engines.
In its meeting on 7 October, the Cargolux Board of Directors appreciated that the negotiation team (Akbar al Baker (Director), Frank Reimen (President and Chief Executive Officer)) and David Arendt (Executive Vice President and Chief Financial Officer) and Company management took the appropriate actions to ensure that the 747-8 entry into service issues be resolved successfully.
Frank Reimen, President and Chief Executive Officer of Cargolux, said: ‘I am pleased that we have reached agreement on the contractual issues. The 747-8 Freighter will be a driver of profitable growth for Cargolux’.
Launch customer Cargolux has 13 Boeing 747-8 Freighter airplanes on firm order.
As an enhanced variant of the 747-400 cargo aircraft, the new-generation 747-8 Freighter offers a variety of benefits over its predecessor, including additional payload, less fuel burn and carbon emissions and a considerably lower noise footprint.
A Boeing repülőgépgyár eredeti, angol nyelvű közleménye:
Boeing (NYSE: BA) and Cargolux Airlines shared another milestone in the history of the iconic 747, as the airline took delivery of the first Boeing 747-8 Freighter today. Following delivery at the Boeing Delivery Center at the company’s Everett site, the airplane departed for Seattle-Tacoma International Airport, where the new freighter will receive its first cargo load, destined for Cargolux headquarters in Luxembourg.Boeing, Cargolux and Nippon Cargo Airlines announced the initial orders for the 747-8 Freighter in November 2005. Today’s delivery comes nearly 18 years after Cargolux was the recipient of the first Boeing 747-400 Freighter, which went on to become the workhorse and standard of the air cargo industry.
„This is a great day for The Boeing Company and for Cargolux,” said Jim Albaugh, president and CEO, Boeing Commercial Airplanes. „The 747-8 Freighter is truly the Queen of the Skies for the 21st Century, and will continue the promise of the 747 for decades to come.”
The airplane will be a perfect addition to the Cargolux fleet, said Frank Reimen, Cargolux president and CEO. „The new Boeing 747-8 Freighter will help Cargolux maintain its position as an industry leader that we built upon our 747-400 Freighter operation. We look forward to the efficiency and environmental benefits that come with this great airplane,” he added.
Cargolux has ordered a total of 13 747-8 Freighters – its 10-airplane launch order in 2005 and a follow-on order for three additional airplanes placed in 2007.
„The new 747-8 Freighter stands as a monument to the incredible team that designed and built this airplane,” said Elizabeth Lund, vice president and general manager of the 747 program. „And it’s a pleasure to deliver this airplane to Cargolux, an airline that has long been dedicated to Boeing and the 747 program.”
The 747-8 Freighter offers double-digit improvements in fuel burn, operating cost and lower emissions over the airplane it replaces. It also provides 16 percent more revenue-generating cargo volume, which allows it to hold seven additional pallets. The new model carries a maximum structural payload capacity of 147.6 tons (133.9 metric tonnes) while providing the same nose-door loading capability, industry-standard 10-foot (3-m) -high pallets and real-world cargo density capability at 9.9 pounds per cubic foot (159 kg/m3) as the industry standard 747-400 Freighter and maintaining interlining capability with the Boeing 777 Freighter.
The new GEnx-2B67 engines incorporate the latest technologies – such as a composite fan case and blades and a revolutionary turbine – to create double-digit efficiency gains over the engines it replaces.
Eight customers have ordered a total of 75 747-8 Freighters.
Forrás és fotó: Cargolux, Facebook/Cargolux, Boeing, Wikipedia