A Budapest Airport 14 repülőgép-állóhelyet szerelt fel zöldárammal működtethető áramátalakítóval, amelyek használatával a földi kiszolgálócégek a korábbi dízel-üzemanyaggal működő eszközökhöz képest környezetkímélőbb módon tudják biztosítani a repülőgépek energiaellátását.

A Liszt Ferenc légikikötő üzemeltetőjének lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a vállalat 2022-ben pályázott Net Zero Airport névre keresztelt projektjével az Európai Unió CEF 2 Transport – Alternative Fuels Infrastructure Facility elnevezésű támogatási programjára, amelyben többek között nyolc darab, 90 kW teljesítményű, elektromos árammal működtetett Ground Power Unit-ot (GPU-t) telepített.

A 2023-as cargoelőtér-bővítési projektben a Budapest Airport további hat 90kW teljesítményű GPU-t telepített.

Ezek az egységek a nem utashídon álló repülőgépek számára is biztosítják az áramellátást a számítógépek, a légkondicionáló berendezés vagy épp a világítás működtetéséhez, miután azok az állóhelyre beállva leállítják a hajtóműveket.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

Az újítás nemcsak a fenntarthatósághoz, hanem az utazás gördülékenységéhez is hozzájárul, a régi, dízelüzemű egységeket ki kellett vontatni a repülőgépekhez, majd a töltés befejeztével visszavontatni azokat. A közvetlenül az állóhelyeknél kiépített új eszközök biztosítják, hogy az áramellátás a repülőgépek épületektől távoli állóhelyekre történő beállását követően azonnal rendelkezésre áll.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Budapest Airport azt tervezi, hogy valamennyi dízel meghajtású GPU-t elektromos kivitelűvel vált ki. A támogatott projekt része emellett a 83 elektromos töltőállomás és 102 töltőpont telepítéséről szóló támogatási szerződés is, amelyhez az Európai Unió közel 650 millió forint támogatást biztosít, míg a fejlesztés másik felét a Budapest Airport önerőből valósítja meg.