Ötvenhárom év után a Boeing leállítja a világ egyik ikonikus repülőgépe, a 747-es gyártását, új megrendeléseket nem vesznek fel. Az utolsó példány várhatóan a UPS-hez kerül.
Régóta pletykálták már, hogy a 747-es program a végéhez közeledik, mi is írtunk arról, hogy lépéskényszerbe került a Boeing. Most David Calhoun, a gyártó vezérigazgatója a negyedéves pénzügyi jelentés apropóján, a cég honlapján megjelentek szerint a dolgozóknak írt levélben bejelentette: 2022-ben leáll a gyártás, és addig már nem vesznek fel új megrendelést.
A vállalat szerint az utolsó szöget a koronavírus-járvány ütötte be a Jumbo Jet koporsójába, de a jelenlegi, kéthavonta egy példányos gyártási rátát nem csökkentik tovább.
A közlemény hangsúlyozza: az utolsó 747-es átadása után a belátható jövőben még folytatják a típus üzemeltetésének támogatását.
A cég már 2016-ban elkezdte csökkenteni a gyártási rátát, akkor álltak át a havi egy gépre, amelyet aztán 0,5-re mérsékeltek, pedig voltak olyan tervek is, hogy visszaállnak a korábbi szintre.
Legutóbb 2018-ban érkezett megrendelés az áruszállító 747-8F-re, akkor a UPS kért 14 darabot, a Volga-Dnepr pedig négyet, de utóbbiakat később visszamondták. Az utasszállító verzió gyártásával már 2017-ben leálltak, mivel mindössze 47 példányra szerződtek.
A típust a Boeing 1970-ben mutatta be, és hatalmas sikert aratott vele: szélesebb tömegek számára tette elérhetővé a repülést, mivel egy-egy út költségét az addiginál több utas viselte, így jelentősen csökkenhettek a jegyárak.
De sikeréhez egyedi formaterve is jelentős mértékben hozzájárult, a pilótafülke mögött kialakított második szinten – amelyet az új generációs 8-as megjelenésével még tovább nyújtottak – kapott helyet jellemzően a magasabb kiszolgálási osztály.
Bevezetése óta több mint 1500 példány készült a 747-esből, adatbázisok szerint ezekből 416 van jelenleg aktív szolgálatban. A legtöbbet, 33-at az Atlas Air szállítmányozó cég üzemelteti.
A Pan Am volt az első légitársaság, amely 50 éve üzembe állította a típust, bár pár évvel később majdnem ez a lépés vitte csődbe a céget az olajválság és a csökkenő kereslet miatt.
Ez a páros volt részese a világ egyik legismertebb légikatasztrófájának: a Pan Am 103-as járatát, amelyet Lockerbie fölött robbantottak fel egy 747-100-as teljesítette. A légitársaság 3 évvel később csődbe ment.
A 747-es azonban még hosszú ideig vonzó volt a légitársaságok számára, a 2008-as gazdasági világválságot még éppen, a koronavírus-járvány miatt kialakuló keresletcsökkenést azonban már nem tudta túlélni. Ahogy az Airbus A380-as és a többi négyhajtóműves típus sem.