Húsz darabot rendelt az Airbus A321neo extra nagy hatótávú A321XLR változatából a Wizz Air. A mintegy 8700 kilométeres hatótávolságú típus forgalomba állításával a magyar gyökerű fapados légitársaság belép a hosszútávú diszkont járatok piacára.
A Paris Air Show harmadik napján az Indigo Partners amerikai befektetőcég bejelentette, hogy 50 darab A321XLR-re ad megrendelést szándéknyilatkozat formájában az érdekeltségében álló légitársaságok számára.
Az 50 darab A321XLR-ből 32 példány lesz az új megrendelés, 18 darab pedig konverzió a korábbi megrendelésekből.
Az A321XLR változatokból 20 példány kerül a Wizz Air-hez, 18 a Frontierhez és 12 a JetSmarthoz.
A repülőgépek forgalomba állítása a 2023-tól kezdődő három éves időszakban várható.
Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója az ünnepélyes aláíráskor azt mondta, hogy a jelenlegi üzleti modellt szeretnék tovább vinni a hosszabb távú útvonalakon, ezért döntöttek az A321XLR megrendelése mellett.
Váradi József példaként említette, hogy a jelenlegi dubaji és asztanai útvonalaik sikeresek, ezért a modelljük működhet ezeknél hosszabb távú útvonalakon is.
A Wizz Air hírünk megjelenését követően kiküldött közleményében azt írta, hogy a flotta egységességének megőrzése érdekében az A321XLR repülőgépeket 239 üléssel rendezi majd be a légitársaság, ugyanúgy mint az A321neo-kat.
Az XLR a Wizz Air jelenlegi hálózatában is azonos hatékonysággal üzemeltethető. A Wizz jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repül, az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatja majd szolgáltatásait. A megrendelés – az előírásoknak megfelelően – a Wizz Air részvényeseinek jóváhagyása után válik véglegessé.
„Az A321XLR kategóriájában a leghatékonyabb repülőgép. Nagyobb hatótávolságának köszönhetően megnyitja a lehetőséget a Wizz Air számára, hogy összekösse a WIZZ térképének egymástól eddig elérhetetlen távolságra lévő úti céljait, és ezzel még tovább bővítse hálózatát. Jelenleg számos 5-6 órás útvonalat repülünk utasaink megelégedésére, az XLR révén pedig akár 7-8 órás útvonalakon is kínálhatjuk majd kiváló ár-érték arányú és magas színvonalú szolgáltatásunkat. A gazdaságosan üzemeltethető Airbus A321XLR megerősíti versenyelőnyünket a piacon, tovább fokozva a légi közlekedés iránti kereslet növekedését Közép- és Kelet-Európában, valamint azon túl is, a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyva a környezetben. Az A320neo repülőgépcsalád új korszakot nyit a légi közlekedésben, még erősebbé teszi a Wizz Air alacsony viteldíjakra épülő üzleti modelljét, és lehetővé teszi, hogy továbbra is vitathatatlanul a legalacsonyabb költségszinten működő légitársaság lehessünk Európában.” – idézi a légitársaság közleménye Váradi Józsefet, a Wizz Air vezérigazgatóját.
A mai bejelentéssel 276 repülőgépre nő a Wizz Air Airbus felé fennálló rendelésállománya, amelyet 2026-ig fog teljesíteni a repülőgépgyár.
Hétfőn jelentette be az Airbus az A321XLR-t
A Paris Air Show első napján bejelentett A321XLR típus a tervek szerint 2023-tól áll kereskedelmi forgalomba.
A repülőgép hatótávolsága 4700 tengeri mérföld (8700 kilométer) lesz.
Ez lehetővé teszi a légitársaságok számára, hogy az eddig a kisebb piaci igény miatt kiszolgálatlan (úgynevezett „vékony”) hosszútávú útvonalakat repüljenek gazdaságosan. Avagy olyan várospárok között indítsanak járatokat, amelyeket eddig csak szélestörzsű gépekkel, de a kisebb potenciális utasszám miatt jóval kisebb profittal tudnak teljesíteni.
A típus különösen előnyös a diszkont cégeknek, mert alacsony költségek mellett új piacokra léphetnek be.
Stratégiaváltást jelez a Wizz Air-nél az A321XLR-megrendelés
Amint korábban a Reuters értesülései alapján megírtuk, az amerikai Indigo Partners, amely a Wizz Air meghatározó befektetője, tárgyalásokat folytatott a nagy hatótávú A321XLR beszerzéséről.
A 8700 kilométeres hatótávval rendelkező Airbus A321XLR forgalomba állítása változásokat jelez a Wizz Air stratégiájában.
Váradi József korábban néhány nyilatkozatában már kacérkodott a hosszú távú, transzatlanti járatok indításával. A konferenciákon elhangzott indirekt és nem egyértelmű utalások, illetve meg nem erősített sajtóértesülések után eddig azonban a Wizz Air rendre lehűtötte a kedélyeket azzal, hogy egy ilyen lépés növelné a légitársaság működésének és üzleti modelljének komplexitását, megdobná a híresen alacsony költségszinteket.
Az A321XLR típus hatótávja már lehetővé teszi, hogy az európai kontinens belsejéből, a Wizz Air fő piacának számító közép-európai régióból is elérhetők legyenek az USA fontos keleti-parti városai, de Ázsia irányába is számos potenciális célpont repülhetővé válik.
2017-ben 430 neót rendelt az Indigo Partners
Mint ismert, az Indigo Partners a nagyobb kedvezmények érdekében egyszerre rendel repülőgépeket az érdekeltségébe tartozó négy low-cost légitársaság, az amerikai Frontier Airlines, a chilei Jetsmart, a mexikói Volaris és a magyar Wizz Air részére.
Ez történt például 2017 novemberében a Dubai Air Show-n, amikor az Indigo Partners összesen 430 darab neo megrendeléséről kötött üzletet az Airbusszal, amit aztán 2017 decemberében véglegesítettek.
A Wizz Air a 2015-ben aláírt 110 darabos A321neo megrendelése mellé 2017-ben további 72 A320neo és 74 A321neo repülőgépre szerződött.
A Wizz Air az összesen 256 darabos neo-rendelésállományából eddig három Airbus A321neo repülőgépet állított forgalomba – az elsőt 2019 márciusában -, ezek a budapesti bázison kezdték meg az üzemelést.
2017-ben a Frontier 100 A320neo és 34 A321neo, a Jetsmart 56 A320neo és 14 A321neo, a Volaris pedig 46 A320neo és 34 A321neo típusváltozatot szerezhetett be.
Az Indigo Partners négy légitársasága jelenleg összesen 295 Airbus repülőgépet üzemeltet, a mostani megrendeléssel együtt a „csoport” megrendelésállománya 636-ra nőtt.