Az USA Szövetségi Légügyi Hivatala közzétette az Airbus A321XLR törzstankjának tűzvédelmével kapcsolatos elvárásait.
Az európai gyártó típusának jelentősen megnövelt hatótávját egyebek mellett a géptörzs szárny mögötti területén, a raktérbe integrált törzstank (RCT – Rear Centre Tank) beépítésével érték el. Ez a más típusoknál is használt kiegészítő tartályokkal ellentétben teljesen kitölti a törzs alsó részét, teteje pedig közvetlenül az utastér padlója alatt van.
Az FAA által most kiadott dokumentum kitér arra, hogy a tartály feletti helyeken ülő utasok komfortérzete is csökkenhet az alattuk lévő nagy mennyiségű, fűtetlen üzemanyag hűtő hatása miatt. Noha az utasok kényelme érdekében szigetelőpaneleket helyeznek el a tartály tetejére, a hatóság szerint a repülőgép így sem tudja teljesíteni a hő- és hangszigetelésre vonatkozó szokásos szabályozási előírásokat.
A dokumentum szerint emellett csökkenteni kell a géptörzset teljesen kitöltő tankban lévő üzemanyag meggyulladásának kockázatát arra az esetre, ha a főfutóművek becsuklásával vagy kiszakadásával járó túlfutásos baleset, illetve behúzott futóművekkel végrehajtott hasra szállás történik.
Ezért az FAA megköveteli azt is, hogy az üzemanyagtartályt és a gép törzsének érintett, alsó részét úgy alakítsák ki, hogy ellenálljon az átégésnek és a tűz behatolásának.
Korábban amiatt merültek fel aggályok, hogy egy baleset esetén a törzs tűzvédelme ezen a területen nem elégséges, így a tartályban lévő üzemanyag kigyulladhat, amely gyorsan átterjedhet az utastérre, így nem állna rendelkezésre az előírt és elégséges idő a fedélzeten tartózkodók kimenekítésére. A rivális Boeing tavaly márciusban beadványában erre figyelmeztette az EU légügyi hivatalát.
A Reuters megkeresésére az Airbus a hatóságokkal folyamatban lévő egyeztetésekre hivatkozva nem kívánta kommentálni az FAA lépését.
Az FAA követelményeinek kiadása abból a szempontból előrelépés az Airbus számára, hogy a tanúsítás feltételeinek rögzítéséig nem kezdődhet meg a gép érintett része és az üzemanyagtank áttervezése. Egyelőre nem ismert, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) mikor határozza meg ezeket, a korábbi hírek szerint háttéregyeztetéseket folytattak erről a gyártóval.
A probléma megoldása rendkívüli fontosságú a típusváltozat tanúsítása szempontjából, emellett az is számít, hogy a repülőgép szerkezeti tömegét ne növeljék meg jelentősen, mivel az a hatótáv csökkenéséhez vezetne. Komolyabb áttervezés pedig újabb csúszást okozhat, emellett a típusváltozat gyártásának komplexitását is növelheti.
Amint korábban megírtuk, az európai gyártó 2024-re halasztotta a típus forgalomba állításának céldátumát. Az Airbus A321neo extra nagy hatótávú változatáról itt írtunk bővebben.