A kínai Skyrizon légiipari befektető ajánlatot tett a több mint százéves, de nem túl jó pénzügyi helyzetben lévő, ukrán Motor Szics hajtóműgyártó többségi tulajdonrészének megvásárlására. A vállalat megszerzésével nagy mértékben javulhat a kínai polgári és katonai légiipar helyzete is.
Bár Kína az ipar szinte minden területén rohamléptekben dolgozza le hátrányát a világ többi részéhez képest, a repülőgép-hajtóművek gyártása továbbra is nehézséget jelent.
Mi sem példázza ezt jobban, minthogy a saját fejlesztésű COMAC C919 keskenytörzsű utasszállítóhoz még csak a tervező asztalon létezik az ACAE CJ-1000A jelzésű erőforrás, a típus tesztprogramját és forgalomba állítását is nyugati hajtóművekkel kell végigvinni.
Most azonban az Asia Times értesülése szerint a Skyrizon, vagy más néven Beijing Tianjiao Aviation Industry Investment befektetői csoport ajánlatot tett a 112 éves múlttal bíró ukrán hajtóműgyártó, a Motor Szics többségi tulajdonrészének megvásárlására.
A csoport már korábban is jelezte felvásárlási szándékát, ajánlatukat azonban akkor elutasították a nyílt részvénytársaságban érdekeltek és az ukrán állami szervek.
A rossz pénzügyi helyzetet kihasználva azonban a Skyrizon ismét bejelentkezett a többségi tulajdonrész felvásárlására, ezt azonban még az ukrán hatóságnak is jóvá kell hagynia.
A döntést július 22-én kellett volna nyilvánosságra hoznia a testületnek, azonban a Kyiv Post ukrán lap értesülései szerint ehelyett tovább vizsgálják az ügyletet.
Eközben Ukrajnában nemrég választásokat is tartottak, így számos hivatal személyi állományában változások várhatók, ami miatt nehéz a döntéshozatal, és a lényegi cselekvés.
Az ukrán ipari érdekeltség és a vállalat feletti kontroll nagy lökést jelentene a kínaiak számára, mivel a cég olyan különleges erőforrások leszállítására is képes, ami egy An-225-öshöz hasonló óriásgép szárnya alá szükséges, de helikopterekben, vagy turbólégcsavaros gépekben alkalmazható hajtóművek gyártásában is van tapasztalata a cégnek.
Emellett a kínaiaknak és a Motor Szicsnek számos szerződésük is volt vagy van, a távol-keleti országban tizenhárom féle, összesen 1200 darab általa gyártott erőforrást használ.
A felvásárlás azonban nem minden szempontból egyszerű, Ukrajnának nemzetközi érdekeket is figyelembe kell vennie, ha engedélyezi, ha nem.
Az amerikai kormányzat pedig nincs éppen elragadtatva a kínaiak ötletétől, a Washington Post májusi cikke szerint nemzetbiztonsági kockázatok állhatnak fent.
Ezt támasztaja alá, hogy az ukrán nemzetbiztonsági szolgálat (SBU) vizsgálatot indított a Motor Szics Donbaszban található üzemének működése ügyében, amely a forró politikai helyzet és fegyveres összecsapások ellenére tovább működhet.
Felmerült a gyanú, hogy a Motor Szics finanszíroz néhány oroszbarát szervezetet is, vagy hadianyagot szállít számukra, hiába bomlottak fel a formális szerződések minden oroszországi, vagy odaköthető üzletféllel.