Drámai változás állt be a Magyarország feletti légiforgalomban, egy hét leforgása alatt 85-90 százalékkal esett vissza a forgalom. A HungaroControlnál átszervezték a légiforgalmi irányítók munkarendjét, hogy egy esetleges fertőzés esetén is biztosítható legyen a folyamatos szolgáltatás. A kisrepülőgépek esetén a vártnál kisebb a visszaesés.
A magyar légtér forgalma, hasonlóan Európa más országaihoz, nagyjából a tizedére esett vissza az elmúlt három hétben.
A koronavírus okozta utazási korlátozások hatására drámai változás állt be a korábbi, viszonylag normális forgalmi trendben, és hirtelen, egy hét leforgása alatt zuhant 85-90 százalékával a forgalom – fogalmazott az InfoRádiónak Bakos József, a HungaroControl légiforgalmi főosztályvezetője.
Miután a nagy légitársaságok közül egyedüliként a Qatar Airways az, amely továbbra is szinte korlátozás nélkül teljesít járatokat, ez teszi ki a magyar légtér megmaradt forgalmának 30 százalékát. Mintegy 50 százalékot ad a cargo-forgalom, a maradék 20 százalékot pedig egy-két olyan fapados társaság, amely néhány járatot még fenntart. Illetve vannak még olyan távol-keleti légitársaságok is, mint a Singapore Airlines, vagy a Thai Airways, amelynek gépei a magyar légteret érintve közlekednek nyugat-európai nagyvárosokba.
A szakember hozzátette: annak ellenére, hogy a HungaroControlnál azzal számoltak, a koronavírus-járvány miatti kijárási korlátozás a kisgépes forgalomra is nagyban hatással lesz, ez nem így történt. Ismeretes, a magyar légtérben meglehetősen sok kisgépes pilótaoktatás zajlik, ezek többsége pedig nem maradt félbe. Így adott napokon – az időjárás függvényében – megnövekedhet a kisgépes forgalom.
A kisgépek, hasonlóan az utasszállítókhoz, minden további nélkül elhagyhatják a magyar légteret külföldre, amennyiben betartják a repülési szabályokat, és a fogadó repülőtér, ahová tartanak, üzemel. Természetesen, amikor visszatérnek Magyarországra, a fedélzeten utazókra ugyanazok a karanténelőírások érvényesek, mint bármely más személyre, aki átlépi az országhatárt. Ugyanakkor a kisgépekre is vonatkozik a magyar hatóság által kiadott NOTAM, miszerint bizonyos országokból érkező gépek nem landolhatnak – itt elsősorban Olaszországra kell gondolni – tette hozzá a szakember.
Bakos József végezetül arra is kitért, hogy miután jelentősen lecsökkent a légi forgalom, a HungaroControlnál is kevesebb emberre van szükség, ugyanakkor a cég olyan szolgálatot tart fönn, amelyet folyamatosan biztosítani kell.
Hasonlóképp, mint ahogy számos légi navigációs szolgáltató Európa-szerte a korábbitól eltérő módon olyan munkarendet vezetett be, amely esetleges fertőzés esetén is képes biztosítani a folyamatos kiszolgálást.
A légi forgalmi irányítókat három nagy csoportba, ezeket további három kisebb teamre osztották, ezek kéthetes váltásban dolgoznak.
Az interjú az Infostart portál cikkének végén hallgatható vissza.