Tartalék elektromos meghajtás próbáit kezdte meg az Airbus Helicopters a vállalat repülési laborjaként funkciónáló H130-ason.
A francia légügyi hatóság (DGAC) támogatásával futó projekt célja az egyhajtóműves helikopterek repülésbiztonsági szintjének növelése az erőforrás esetleges leállásának esetére.
Az EBS (engine back-up system) elnevezésű kisegítő elektromos rendszer beépítése ugyanakkor a könnyű helikopterek hibrid meghajtásának előfutára is lehet.
A Flightlab programban résztvevő teszthelikopterbe egy 100 kW-os elektromos motort szereltek, amely közvetlenül a főreduktorba csatlakozik, és a hagyományos hajtómű kiesése esetén további 30 másodpercre biztosítja a rotor működését.
A pilóta ezáltal értékes időt nyerhet a megfelelő döntések meghozatalára, amely hozzájárulhat a biztonságosabb autorotációs leszállás végrehajtásához.
Az első tesztek során különféle repülési profiloknál – például le- és felszálláskor – szimulálják a főhajtómű meghibásodását. Az eredményeket nemcsak repülésbiztonsági okokból vizsgálják majd, szeretnék ugyanis bebizonyítani, hogy az elektromos rendszer beépítésével a teljesítmény is javul az azonnal rendelkezésre álló plusz erő miatt. Ezzel egyrészt kompenzálható az EBS rendszer plusz tömege, másrészt akár több hasznos terhet is magával vihet egy helikopter.
Tomas Krysinski, a vállalat fejlesztésekért felelős vezetője kiemelte, hogy már tervezik a második lépcsőfokot, amelyben nagyobb teljesítményű motort és akkumulátort építenek be. A végső cél pedig egy hibrid meghajtás kidolgozása, ahol párhuzamosan üzemel a hagyományos, tüzelőanyaggal működő hajtómű és az elektromotor.
A hibrid meghajtás megjelenésével a fogyasztás javulása mellett a gyártó azt szeretné, hogy az EBS-rendszerrel felszerelt helikopterekre ne vonatkozzanak az egyhajtóműves forgószárnyasok repülésére a sűrűn lakott területek felett érvényes korlátozó intézkedések.