A szén-dioxid-kibocsátást csökkentő programjának részeként új repülő laboratóriumot mutatott be az európai gyártó.

A DisruptiveLab névre keresztelt helikopteren olyan technológiai megoldásokat tesztelnek majd, amelyek javítják a forgószárnyas légijárművek teljesítményét, csökkentve ezzel az általuk okozott környezetterhelést.

A program egyik célja olyan, teljesen új aerodinamikai kialakítás létrehozása, amellyel csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás. Ennek érdekében a helikopter légellenállását csökkentő – alumínium és kompozit elemekből álló – törzset fejlesztettek ki a gyár mérnökei.

Az Airbus Helicopters „DisruptiveLab” nevű technológiai demonstrátora (Forrás: Airbus)

A forgószárnyakat pedig oly módon integrálták a rotorba, hogy a rotoragy jóval kisebb lett, amely a légellenállás mellett a helikopter zajszintjét is csökkenti. A farokrész könnyített súlya mellett a gyártótól már megszokott Fenestron kialakítású farokrotort kapott, amely szintén hozzájárul a teljesítmény javulásához.

A DisruptiveLab emellett teljes értékű, párhuzamos működésű hibrid meghajtást kapott, ez lehetővé teszi, hogy az akkumulátorokat repülés közben is fel lehessen tölteni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az első felszállásra még idén sor kerülhet, amely után megkezdődhetnek a tesztrepülések és a technológia finomhangolása. A gyártó a program végén az aerodinamikai újítások és a hibrid hajtás együttes alkalmazásától a szén-dioxid-kibocsátás legalább 50 százalékos csökkenését várja.

A DistruptiveLab már az Airbus második technológiai demonstrátora, amelynek célja a környezetbarát helikopteres közlekedés alapjainak megteremtése. Az első, FlightLab elnevezésű platfom a H130 alapjaira épült, fő kutatási területe pedig a repülésbiztonsági fejlesztések és az automatizált repülés tesztelése.