Az utazási korlátozások feloldását követően jelentősen emelkedett a rendbontó utasok által elkövetett, akár fizikai atrocitással is járó incidensek száma, visszaszorításukért kétpilléres stratégiát javasolnak a légitársaságok – ismertette Conrad Clifford, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezérigazgató-helyettese a szervezet Isztambulban megrendezett, 79. éves közgyűlésén.
Egyre több rendbontással járó incidens történik a világjárvány lecsengése óta, ugyanis míg 2021-ben 835 járatra jutott egy ilyen esemény, tavaly már minden 568.-ra.
Az ilyen esetek három leggyakrabban előforduló formája a személyzet utasításainak, illetve a szabályoknak nem megfelelő viselkedés, a verbális bántalmazás, illetve az ittas állapotra jellemző magatartás.
Bár szerencsére a fizikai bántalmazással járó incidensek rendkívül ritkák, ezek száma is kiugróan megnőtt, 61 százalékkal több ilyen történt tavaly, mint az előző évben.
A fedélzeti maszkviselési szabályok feloldását követően bár kezdetben visszaesett a szabályokat és a személyzet utasításait be nem tartó viselkedés, 2022-ben újra növekedésnek indult.
Ezek az esetek leggyakrabban az utastérben vagy a mosdókban folytatott dohányzásra (beleértve az e-cigarettákat is), a biztonsági övek bekapcsolásának elmulasztására, a kézipoggyászokra vonatkozó szabályok be nem tartására vagy ezek elhelyezésére, illetve a saját alkohol fedélzeti fogyasztására vezethetők vissza.
A rendbontó viselkedéssel szemben az iparág zéró toleranciát alkalmaz, az IATA pedig kétpilléres stratégia mentén szorítaná vissza az ilyen esetek előfordulását.

Elsőként az országoknak megfelelő hatáskörrel és az incidens súlyossága szerinti végrehajtási intézkedésekkel kellene rendelkezniük a rendbontó utasok felelősségre vonására, függetlenül attól, hogy milyen állampolgárról van szó. Ennek érdekében mihamarabb ratifikálniuk kellene az országoknak a 14. Montreali Protokolt (MP14). Eddig csupán 45 ország tette meg ezt, amelyek a nemzetközi utasforgalom összesen 33 százalékát adják.
A stratégia második pillére, hogy a légitársaságok az iparági partnerekkel (például repülőterekkel, repülőtéri vendéglátóhelyekkel és boltokkal) való együttműködés révén hatékonyabban legyenek képesek megelőzni az incidenseket, felhívva az utasok figyelmét a rendbontó viselkedés következményeire akár a reptereken, akár a közösségi médiában. A helyzetek kezelését a személyzet képzésével és a már bevált intézkedések átvételével is lehetne segíteni, mert kulcsfontosságú, hogy a személyzet ismerje az incidensek de-eszkalálására a legjobb eljárásokat.
Utóbbi érdekében tavaly év elején új útmutatót tettek közzé, amely összegyűjti a légitársaságok számára a jó gyakorlati megoldásokat, emellett a kormányok számára is javaslatokat tesz arra, hogy a közvélemény figyelmét hogyan lehet ráirányítani erre a témára, illetve ajánlásokat tesz a helyszíni bírságok kiszabására és a joghatósági hiányosságok kijavítására is.