A nagy hatótávú A321XLR típust várhatóan csak 2026-ban, a továbbfejlesztett GTF Advantage hajtóművek érkezésével állítja forgalomba a Wizz Air Abu Dhabi, Szaúd-Arábiába pedig bár több járatot indítana Európából, az ottani 50 gépes légitársaság alapításáról letett a cég.
Szaúd-Arábiát mint beutazó piacot fejlesztené a Wizz Air a korábban tervezett ottani leányvállalat alapítása helyett – nyilatkozta Váradi József a Reutersnek adott interjújában.
A légitársaság még 2022-ben írt alá szándéknyilatkozatot az ország kormányával egy közös cég megalapításáról, később pedig kiderült az is, hogy a légitársaság ötven repülőgépes flotta állomásoztatását tervezte a királyságban.
A Wizz Air több európai bázisáról is indított járatokat Szaúd-Arábia különböző nagyvárosaiba, köztük Budapestről is, néhány hete pedig azt is bejelentette, hogy a nagy hatótávú A321XLR gépe elsőként London-Gatwick és a szaúd-arábiai Dzsidda között repül majd 2025 márciusától.
A vezérigazgató mindeközben az emírségekbeli The National lapnak beszélt arról is, hogy az ottani Wizz Air Abu Dhabi leányvállalat 2026 előtt nem állítja forgalomba első A321XLR-jét.
A légitársaság ugyanis a 2025 végén piacra kerülő, továbbfejlesztett Pratt & Whitney GTF Advantage hajtóműre vár az Abu-Dzabiban történő forgalomba állításhoz, mert ez a változat jobban ellenáll majd az ottani forró és poros környezetnek a jelenlegi variáns.
A Pratt & Whitney GTF Advantage, mint megírtuk, takarékosabb és erősebb is lesz elődjénél, erről részletesebben itt lehet olvasni.
A Reuters fent említett cikke kitér arra is, hogy a vállalat londoni tőzsdén jegyzett részvényeinek árfolyama az elmúlt 12 hónapban közel 42 százalékot esett. Váradi szerint a jelenlegi részvényárfolyam nem tükrözi a tényleges teljesítményt.
Közlése szerint a piac túlreagálja a helyzetet, és a geopolitikai események, valamint a Pratt & Whitney hajtóművekkel kapcsolatos problémák aránytalanul nagy hatással vannak a részvényekre.
Mint megírtuk, a légitársaság legutóbbi közlése szerint 46 darab Airbus A320neo/A321neo repülőgépét kénytelen parkoltatni a Pratt & Whitney PW1100G-JM GTF típusú hajtóművek alkatrészeibe került szennyezett fémpor miatt.
Kapcsolódó hír, hogy Wizz Air új bónuszcsomagot hozna létre Váradi József vezérigazgató számára, amelynek része lenne a 700 ezer fontos (330 millió forintos) éves fizetésének háromszorosát kitevő, azaz körülbelül egymilliárd forintos egyszeri részvényjuttatás is, amelyet október 1-jén kapna meg – írta a hvg.hu a Bloomberg híre alapján.
Tavaly a Wizz Air részvényesei jóváhagyták Váradi hosszú távú bónuszterve határidejének kétéves meghosszabbítását az előre nem látható nehézségek (pl. világjárvány, geopolitikai fejlemények) miatt: eszerint ha addig sikerül a cég részvényeinek értékét megötszöröznie, és 120 fontra emelni a 2021-es szinthez képest, akkor 100 millió font, azaz 47 milliárd forint jutalomban részesülne. Az addig kapott bónuszok (mint a mostani is) beleszámítanak ebbe az összegbe – tette hozzá a lap.