Végrehajtotta első felszállását a Boeing 777X-család első tagja, a 777-9 prototípusa: a repülőgép január 25-én helyi idő szerint délelőtt emelkedett a magasba az everetti Boeing-üzem futópályájáról, hogy teljesítse szűzrepülését.
A repülőgép helyi idő szerint 10:09-kor (magyarországi idő szerint nem sokkal este hét óra után) indult a 3-3,5 órásra tervezett szűzrepülésre. A felszállást a Boeing élőben közvetítette.
A 777-9 prototípus 3 óra 51 perces tesztrepülést követően biztonságosan leszállt a seattle-i Boeing Field repülőtéren. A szűzrepülés során a repülőgép végig 16 000 lábas (4 900 méter) magasság alatt maradt.
A leszállást követően a repülőgép két tesztpilótája Van Chaney kapitány, 777/777X főpilóta és Craig Bomben kapitány a Boeing főpilótája azt nyilatkozta, hogy a repülés során nem merültek fel problémák, a 777-9 minden tekintetben felülmúlta az elvárásaikat.
A gyártó a leszállást követően kiadott rövid közlésében biztonságosnak és sikeresnek minősítette a szűzrepülést amellyel megkezdődik a 777X rigorózus berepülési programja. A repülőgépen a következő néhány napban ellenőrzéseket végeznek, ezt követően repülhet majd újra.
A Boeing eredetileg január 23-ra hirdette meg az eseményt, amelyet a kedvezőtlen időjárásra hivatkozva egy nappal elhalasztottak, de 24-én is erős szél és záporok voltak a Seattle-től északra fekvő Everettben, így a repülőgép órákig várakozott a futópálya mellett.
Mivel az időjárás nem javult, a Boeing végül lefújta a pénteki szűzrepülést is, majd később közölték, hogy szombaton délelőtt újra próbálkoznak.
Videó a felszállásról és a leszállásról
The first Boeing #777X is in flight. After a few hours of flying, the jet will land at Boeing Field in Seattle, Washington. Track the flight here: http://boeing.com/commercial/777
Közzétette: The Boeing Company – 2020. január 25., szombat
Boeing 777X First Flight Landing
A first flight of many for the #777X. Congratulations to our customers and 777X team on today’s safe and successful flight as we continue our rigorous test program. Continue the journey with us, signup for updates here: boeing.com/commercial/777x/first-flight/index.page#/signup
Közzétette: The Boeing Company – 2020. január 25., szombat
A Boeing 777-9 berepülési programját már 2019 nyarán meg akarták kezdni, azonban ezt a GE9X hajtóműveknél felfedezett korai anyagfáradásos probléma, valamint a statikus tesztekre használt prototípus tesztelésénél bekövetkezett komoly baleset hátráltatta.
A csúszás miatt a 2020-ra tervezett forgalomba állítást is el kellett halasztani, így csak jövőre várható az első példány átadása. A 737 MAX katasztrófái miatt a repülőgépek tanúsítási folyamatában bevezetett változások és szigorúbb feltételek következtében azonban további késések is előfordulhatnak.
Cikkünk frissült a repülőgép leszállását követően közzétett részletekkel.
Óriási hajtómű, hosszabb törzs, felhajtható végű kompozit szárnyak
A Boeing új generációs 777-szériájának legnagyobb újdonságait egyebek mellett az új fejlesztésű General Electric GE9X hajtóművek, a 777-300ER-nél 7 méterrel nagyobb szárnyfesztávolság, valamint a teljes mértékben kompozit anyagokból készült, felhajtható végű szárnyak adják. A nagyobbik, elsőként megvalósuló 777-9 változat hossza 76,7 méter, a Boeing eddig gyártott leghosszabb törzsű utasszállítója, amely 2,84 méterrel hosszabb elődjénél, a 777-300ER-nél.
Boeing 777X család szárnyfesztávolsága kiterjesztett állapotban 71,8 méter, de mindkét szárnyvég külső, 3,5 méter hosszú része felhajtható, annak érdekében, hogy a repterek gurulóútjain, forgalmi előterein, állóhelyein és beszállókapuinál a besorolása az ICAO “E” kategóriában maradjon. Felhajtott állapotban így a szárnyfesztávolság 64,8 méter, ez pontosan megegyezik a 777-300ER típusváltozatéval.
A 777X a piacvezető 777-es és a 787-es tapasztalataira épít, ennek révén a leghatékonyabb kéthajtóműves repülőgép lesz a gyártó szerint.
A 777X-nél a Boeing számos, a Dreamlinereknél bevált, az utasok kényelmét szolgáló fejlesztést alkalmaz. A korábbi generációs 777-esekhez képest nagyobb és magasabbra helyezett ablakok, új belső világítás és sok egyéb változtatás nyújt kényelmet. A repülőgép törzsátmérője ugyan nem módosult az elődökhöz képest, hiszen maga a törzs a régi maradt, de az oldalfalak és burkolatok áttervezésével az utastér szélesebb lett néhány centiméterrel.
A 777X fedélzetén a többi új generációs típushoz hasonlóan magasabb légnyomást és páratartalmat tartanak fenn, ennek köszönhetően kevésbé terheli meg az utasok és a személyzet szervezetét a hosszú repülés.
A 777-9-es 400-425 utas szállítására lesz képes a gyártó sztenderd fedélzeti konfigurációja szerint, hatótávolsága pedig mintegy 13 500 kilométer. A rövidebb törzsű, de nagyobb hatótávolságú 777-8 fejlesztését a Boeing egyelőre felfüggesztette. Miután pedig a Qantas a rivális A350-1000-est választotta ultrahosszú járataihoz, a rövidebb törzsű 777X fejlesztése még bizonytalanabbá vált.
A repülőgép a GE9X típusú, új generációs hajtóműveknek, a negyedik generációs, fejlett aerodinamikai tervezésű, teljesen kompozit szárnyaknak és az egyéb részegységeknél alkalmazott csúcstechnológiának köszönhetően a Boeing szerint a konkurenciához képest 12 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és az üzemeltetési költségei 10 százalékkal alacsonyabbak.
A gyártó 309 példányra rendelkezik kötelező érvényű megrendeléssel a 2019. december végi adatok szerint, ennek több mint fele, 115 az Emirates gépe.
A listaáron 410, illetve 442 millió USA-dollárba kerülő 777X legnagyobb vevője még mindig a dubaji légitársaság, bár novemberben újratárgyalta rendeléseit a gyártóval, és több 777-esre szóló szerződését Dreamlinerekre konvertálta.
A típusból az Emirates mellett az All Nippon Airways (ANA), a British Airways, a Cathay Pacific, az Etihad Airways, a Lufthansa, a Qatar Airways és a Singapore Airlines adott le eddig kötelező érvényű megrendelést.