Végrehajtotta szűzrepülését az új generációs hajtóművekkel felszerelt Boeing 737 MAX-család legkisebb befogadóképességű, ugyanakkor legnagyobb hatótávú változata. A MAX 7 prototípusa március 16-én pénteken helyi idő szerint délelőtt 10 óra 17 perckor (közép-európai idő szerint 18:17) kezdte meg a szűzrepülését a Boeing rentoni gyárából.

Jim Webb és Keith Otsuka berepülőpilóták a leszállást követően. (Forrás: Boeing)

Az első repülés három óra öt perces volt, melyet követően a repülőgép a seattle-i Boeing Fielden szállt le helyi idő szerint 13:22-kor. A szűzrepülés során a Boeing két tesztpilótája, Jim Webb és Keith Otsuka irányította a repülőgépet.

Keith Leverkuhn a 737 MAX program főnökének közlése szerint a szűzrepülés során a repülőgép az elvártaknak megfelelően teljesített, a repülőgép minden funkciója pontosan úgy működött, ahogyan megtervezték.

Az első példány február elején készült el, a típus kereskedelmi forgalomba állítása 2019-ben várható. Az indító légitársaság az előd, -700-as változat legnagyobb üzemeltetője, a Southwest lesz, amely 30 darabot rendelt ebből a változatból.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Successful first flight for Boeing 737 MAX 7

First time in the sky for 737 MAX 7! ✈️ Get to know how the key design features of the MAX 7 – including powerful LEAP-1B engines, distinguishable Advanced Technology winglets and other improvements – will help this airplane fly 500 nautical miles farther on 5 percent lower fuel costs per seat. http://bit.ly/Boeing737MAX7 #737MAX #737MAX7

Közzétette: The Boeing Company – 2018. március 16.

Megnövelték a MAX 7-est, hogy vonzóbb legyen

A 737 MAX 7 sztenderd kétosztályos elrendezésben 138-153 közötti (elméleti maximum 172) utas szállítására képes, ugyanakkor a MAX-családban ennek a változatnak a legnagyobb a hatótávja, 7130 km.

Grafika: Boeing

A 737 MAX 7 hatótávolsága 1000 tengeri mérfölddel (1852 km) nagyobb, míg egy ülésre vetített üzemanyag költsége 18%-kal kedvezőbb elődjénél, a 737-700-asnál.

A Boeing 2016 nyarán jelentette be, hogy megváltoztatták a 737 MAX 7 terveit annak érdekében, hogy a repülőgépbe még két üléssor elférjen és 12 utassal többet szállíthasson, a korábbi 737-700-as változatnál.

A megnövelt 737 MAX 7 néhány centiméter híján két méterrel hosszabb az eredetileg tervezettnél, megnövelték a típus hatótávolságát és a repülőgép teljesítményén is javítottak a forró időjárási körülmények közötti, valamint a magas fekvésű reptereken történő üzemelési teljesítmény javítása érdekében.

Sikertípusból marginális változat lett a MAX 7

A repülőgép utas-férőhelyeinek és teljesítményének megnövelése ellenére a változat továbbra sem túl sikeres ami az eladásokat illeti.

Eddig kevesebb mint 60 példányra regisztrált kötelező érvényű megrendelést a gyártó,
míg az előd, -700-as változatból több mint 1100-at adtak el, ha az üzleti, BBJ változatot nem számoljuk.

Mint ismert az új 737 MAX családból a 8-as alapváltozatra és a nyári párizsi légiszalonon bejelentett 10-es, azaz legnagyobb befogadóképességű variánsra van inkább kereslet.

Összehasonlításképp a MAX 8-asból több mint 2200, a MAX 9-esből 104, a tavaly bejelentett -10-esből pedig már több mint 350-et adott el a Boeing (2018. január 31-i adatok).

A MAX 7 indító légitársasága, a Southwest a -700-as változatból több mint 500 darabot üzemeltet, viszont az új generációs MAX esetében már az amerikai légitársaság is inkább a 8-asból rendelt 210 darabot, míg a 7-esből csak 30-at.

A 737 MAX 7-re beérkezett kevés megrendelésből is többet a nagyobb változatra cseréltek a vevők, csakúgy mint a rivális A319neo esetében a kereslet változása és az új generációs kisebb jetek (pl. Bombardier C Series, Embraer E2 család) piacra lépése miatt.

Amint arról korábban beszámoltunk, a Bombardier megnyerte azt a vitát, amelyet még a Boeing kezdeményezett, és amelynek tétje, hogy kivetnek-e 300 százalékos büntetővámot a C Seriesekre az Egyesült Államokban. Ismert, az amerikai gyáróriás dömpinggel vádoltaa kandai versenytársát, szerinte az információi alapján irreálisan alacsony árnak köszönhető, hogy a Delta megrendelt 75 darab C-Series CS100-ast a Bombardier-től.

A Boeing 737-es a világ legnagyobb számban gyártott kereskedelmi típusa, melyből a tízezredik példányt a napokban adta át a gyártó a Southwest légitársaságnak. Ezzel a Boeing ismét bekerült a Guiness Rekordok könyvébe.

A Boeing a 737 MAX család különböző változataiból 4 307 példányra szerzett megrendelést, a típusból (a MAX 8 változatból) eddig mintegy 80 darabot adtak át.

Lehet, hogy nem sikeres, de remekül néz ki. (Forrás: Boeing)