2018. november 6-án kedden 10:30-kor emelkedett először a levegőbe az Airbus A330neo típusának rövidebb törzsű változata. Az A330-800neo MSN1888 gyártási számú prototípusa az európai repülőgépgyártó dél-franciaországi Toulouse-ban működő gyáregységéből kezdte meg szűzrepülését.
A prototípus első felszállását Malcolm Ridley és François Barre, az Airbus berepülőpilótái hajtották végre, munkájukat a pilótafülkében Ludovic Girard fedélzeti mérnök segítette. A repülőgép teljesítményét és a rendszerek működését a fedélzeten elhelyezett tesztmérnöki munkaállomáson Catherine Schneider és Jose Corugedo Bermejo tesztmérnökök kísérték figyelemmel.
A leszállást követően az Airbus sikeresnek minősítette a 4 óra 4 percig tartó szűzrepülést.
A népszerű A330-as típus megújítását, az A330neo programot 2014 júliusában indította el az Airbus.
A típust továbbra is két változatban gyártja az Airbus, a rövidebb törzsű változat az A330-800neo, a hosszabb, nagyobb befogadóképességű pedig A330-900neo megjelölést kapta.
A két változat 99%-ban megegyezik egymással, azonos gyártósoron is készülnek.
A legújabb technológiát képviselő Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóműveknek, az aerodinamikai újításoknak, az új kompozit anyagú Sharklet szárnyvégeknek köszönhetően az A330neo család hatékonysága jelentősen javul a korábbi típusokhoz képest.
Az A330-900neo prototípusa 2017 októberében hajtotta végre szűzrepülését, és szeptember végén szerezte meg a típus kereskedelmi forgalomba állításához szükséges engedélyeket az európai EASA-tól. A típus forgalomba állítása a következő hetekben várható a TAP Air Portugal flottájában, feltehetően az amerikai FAA által kiadott engedély megérkezését követően.
Az A330-800-as változat esetében egy rövidebb, mindössze körülbelül 300-350 repült órás tesztprogram várható, hiszen a -800-as csaknem teljesen megegyezik nagyobb testvérével.
A tesztelési programot jövő év közepén tervezi befejezni az Airbus.
A repülőgép kisebb üzemanyag fogyasztása és az alacsonyabb karbantartási költségek szignifikáns megtakarításokat eredményeznek az üzemeltetők számára.
Az A330neo egy ülésre vetítve 14%-kal kevesebb üzemanyagot fogyaszt elődjénél, mindemellett környezetkímélőbb, csendesebb és kényelmesebb is.
Fontos eredmény, hogy az A330neók hatótávolsága a legtöbb, ma forgalomban lévő, korábbi A330-as változathoz viszonyítva 1500 tengeri mérfölddel nagyobb.
Az A330neo repülőgépek kizárólag a Rolls-Royce Trent 7000 típusú hajtóművekkel lesznek megrendelhetők. Az erőforrás a “klasszikus” A330-asokaon alkalmazott Trent 700-as hajtóműcsalád utódja.
A Rolls-Royce Trent 7000 a Boeing 787-esekhez gyártott legerősebb hajtómű, a Trent 1000-TEN módosított változata, melyben számos új technológiát alkalmaztak az A350-esekhez kifejlesztett Trent XWB hajtóművekből.
A Rolls-Royce Trent 7000 hajtómű első lapátsorának átmérője 2,84 méter, a hajtómű 302-320 kiloNewton teljesítmény leadására képes, 10%-kal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás mellett – a gyártó adatai szerint.
Az A330neo típuson mutatkozik be az Airbus új Airspace by Airbus kabinberendezése.
Amint korábban beszámoltunk róla az Airbus A330neo átadások megkezdését hátráltatja, hogy a az európai gyártónak a tervezett harminc Trent 7000 erőforrás helyett csak tízet tudott leszállítani a Rolss-Royce hajtóműgyártó, emiatt az Airbus nem tudja átadni a tervezett tizenöt A330neót év végéig.
A Kuwait Airways lesz a rövidebb törzsű A330neo indító légitársasága
Amint beszámoltunk róla, nyolc darab Airbus A330-800neo repülőgép megvásárlásártól írta alá megállapodást a Kuwait Airways az európai gyártóval.
A korábbi indító légitársaság a Hawaiian lemondása miatt az európai gyártónak nem marat vevője a rövidebb A330neóra, az öböl-menti légitársaság utóbbi hetekben leadott rendeléséig. Az A330-800neo repülőgépek átvétele – a legfrissebb közlés szerint – csak 2020-tól kezdődik.
Az A330-as család különböző változataiból az Airbus eddig több mint 1700 példányra szerzett megrendelést, világszerte 120 vásárló részéről. A típusból jelenleg 1400 repül szerte a világon 120 üzemeltető flottájában.
Így készült az A330-800neo prototípusa