Tíz darab Boeing 787-9 Dreamliner megrendeléséről szóló, nem kötelező érvényű szándéknyilatkozatot írt alá a Hawaiian Airlines és az amerikai gyártó. Ezzel egyidejűleg a légitársaság törli hat darab Airbus A330-800neo repülőgépre szóló megrendelését.

Forrás: Boeing

Az aláírt szándéklevél szerint a Hawaiian Airlines tíz darabot rendel a Dreamliner közepes, 787-9-es változatából, jelenlegi listaárakon számítva 2,82 milliárd dollár értékben.

A megállapodás ezen felül további 10 darab Boeing 787-esere biztosít vásárlási jogot a légitársaság részére.

A Hawaiian Airlines a General Electric GEnx hajtóművét választotta a Boeing 787-esekhez.

A légitársaság a megrendelés bejelentésével egyidejűleg nyilvánosságra hozta, hogy február 27-én hivatalosan is törölte 6 darab Airbus A330-800neo repülőgépre szóló megrendelését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A döntésre versenytárgyalást követően került sor, melyben az európai gyártó a nagyobb A330-900neo típusát is versenyeztette a Dreamlinerrel szemben. A megállapodás részeként a légitársaság kedvező feltételekkel tud megválni három régebbi Boeing 767-300(ER) repülőgépétől.

Peter Ingram, a Hawaiian elnöke méltatta a 787-est

Mint ismert a Hawaiian Airlines volt az új generációs hajtóművekkel felszerelt A330neo rövidebb változatának indító légitársasága, sőt a korábbi lemondások és nagyobb változatra történő konverziókat követően egyetlen megrendelője.

A légitársaság korábban az A350 XWB legrövidebb változatára, az A350-800-asra adott megrendelést az Airbusnak, de amikor a repülőgépgyártó döntött arról, hogy az A350 XWB legrövidebb törzsű változatát nem építi meg, akkor konvertálták a Hawaiian megrendelését az A330neo kisebb befogadóképességű variánsára.

Az Airbus szóvivője úgy kommentálta a légitársaság döntését a Flightglobal kérdésére, hogy a rivális gyártó szimplán alávágott az áraiknak.

Az A330-800neo prototípusa február elején készült el, de a tervek szerint csak idén év közepén hajtja végre első felszállását. Az európai gyártó minden bizonnyal a lemondás ellenére is folytatja a programot, mert a -800-as változat berepülési programja rövidebb és típustanúsítása is kevésbé nagy feladat a majdnem teljesen azonos -900-as után.

Az Airbus vezetőinek korábbi nyilatkozatai szerint bíznak abban, hogy később az A330neo rövidebb változatára is lesz majd kereslet, főleg távol-keleti megrendelők részéről. Továbbá nem utolsó szempont, hogy később ez a típusváltozat lehet az áruszállító és corporate jet változat alapja is.

Az A330-800 és -900 változatokat ugyanaz a gyártósor készíti, így a keresletnek megfelelően bármelyik változatra szóló megrendelést rugalmasan ki tudja teljesíteni az Airbus.

Az A330-800-as két osztályos, standard elrendezésben 257 utas szállítására alkalmas, a Boeing 787-9-es ennél nagyobb, mintegy 290 ülőhelyes, emellett a hatótávja is több az előbbiénél, így nem feleltethetők meg egymásnak egy az egyben.

A Boeing 787-9 Dreamlinerek körülbelül 14.140 kilométeres hatótávolsággal rendelkeznek, miközben 20%-kal kevesebb üzemanyagot használnak fel és ugyanennyivel kisebb a károsanyag kibocsátásuk is, mint a korábbi generációs repülőgépeké.

Forrás: Boeing

A gyártó és a légitársaság szakemberei dolgoznak a megrendelés véglegesítésén, mely a Boeing könyveiben a kötelező érvényű szerződés aláírásakor jelenik meg, várhatóan 2018 második negyedévében. A repülőgépek a megállapodás szerint 2021-től érkeznek a flottába.

Lapunk már február 22-én beszámolt arról, hogy sajtóhírek szerint a Boeing aláígért a Hawaiian A330neo-megrendelésének, ám ezeket az értesüléseket a légitársaság néhány nappal később még cáfolta. Ugyanakkor a cég azt elismerte, hogy folyamatosan tárgyal mind az Airbusszal, mind a Boeinggel a flotta fejlesztéséről.

A Hawaiian korábban csak az Egyesült Államok kontinentális területeire közlekedtetett hosszú távú járatokat, manapság azonban már Ausztráliába, Japánba, Kínába is üzemel. Így a hatótáv és a teljesítmény kérdése jóval hangsúlyosabb a flottapolitikájának jövőjében, mind régebben. A 787-es jóval nagyobb teljesítménye lehetővé tenné a légitársaság számára az eddigieknél is hosszabb járatok indítását. A rangos Leeham szakmai portál értesülése szerint a Boeing jelentős kedvezménnyel, a gyártási költségét megközelítő vételárral csábította a Hawaiiant.

Így köszönti a Boeing az új Dreamliner-üzemeltetőt