Jelentős előrelépést tett a kínai gyártó új generációs keskenytörzsű típusa a forgalomba állításhoz szükséges típustanúsítvány megszerzése felé.

A Comac bejelentette, hogy sikeresen lezárta C919-es berepülési programját, amely az utolsó fontos mérföldkő a típus hatósági engedélyének megszerzéséhez.

A Boeing 737 MAX és az Airbus A320neo versenytárásának szánt C919 prototípusa több mint öt éve, 2017 májusában teljesítette szűzrepülését, a tesztelési programot hatgépes flottával hajtotta végre a gyártó.

A típus forgalomba állítását eredetileg 2019-re várták, amit aztán tesztek során felmerült szerkezeti és műszaki problémák, majd a nyugati szankciók miatt is többször elhalasztottak, legutóbb 2021 végére, ám végül ezt sem sikerült tartani. A járvány okozta korlátozások is hátráltatták a berepülési programban megkövetelt tesztek és repült óraszám teljesítését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A programra jelentős hatással vannak a Kína és az USA közötti növekvő geopolitikai feszültségek, mert a kínai fejlesztésű típus nagy arányban használ nyugati technológiákat és részegységeket, beleértve a CFM Leap-1C típusú új generációs hajtóműveket is, amelyekre 2020-ban kapott exportengedélyt az USA kormányától a gyártó.

A legutóbbi információk szerint a típus indító légitársasága, a China Eastern Airlines idén augusztusban állítja forgalomba az első példányt. Az első sorozatgyártású repülőgép már májusban elkészült, akkor hajtotta végre 3 órás tesztrepülését Sanghajból.

A Comac több mint 300 példányra rendelkezik kötelező érvényű megrendeléssel döntően kínai, állami tulajdonú légitársaságoktól.

A C919 egyosztályos standard elrendezésben 168, kétosztályos elrendezésben pedig 158 utast tud majd szállítani, hossza 38,9, szárnyfesztávja 35,8 méter, maximális felszállótömege 72 500 kg, hatótávja 2200 tengeri mérföld (4075 km). A gyártó tervez megnövelt hatótávú változatot is, amelynek maximális felszállótömege 77 300 kg lesz, hatótávja pedig 5555 km. A típus üres tömege 42,1 tonna, legfeljebb 19 560 kg üzemanyaggal és 20 400 kg hasznos terheléssel üzemelhet.

Korábban Guillaume Faury, az Airbus vezérigazgatója is azt mondta, hogy Kína akár már az évtized végére komoly versenytársa lehet a két nagy nyugati gyártónak a keskenytörzsű típusok terén.