LOT Airlinesra változtatta a tavaly LOT Polish Airlines SA néven létrehozott titokzatos új cége nevét a lengyel állami légiközlekedési holding, de közel egy év után sem tudni, hogy mi lesz a szerepe.

LOT Airlines néven kezdheti meg működését a Polska Grupa Lotnicza (PGL) tavaly létrehozott új légitársasága, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy mikor és milyen stratégia mentén képzelik el működését.

A lengyel állami beruházásokért felelős miniszterhelyettes, Maciej Małecki szerint a LOT Airlinesnak olyan piacokon kellene működnie, ahol a „régi LOT” még nem terjeszkedett.

A politikus a wnp.pl portál szerint ennél több részletet nem kívánt felfedni a tervekkel kapcsolatban, de szavai szerint erős stratégiával rendelkező és nyereséges légitársaság elindítását célozta meg a lengyel vezetés.

Az új cég a LOT leányvállalataként működne, és nem versenyezne az anyacéggel, idézte fel rossz példaként az egykori regionális Eurolot és a LOT közötti feszültségeket a miniszter.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: AIRportal.hu

Közel egy év után sem tudni, hogy mi lesz az új LOT szerepe

Amint megírtuk, a titokzatos LOT-klónt még tavaly májusban jegyeztette be a PGL, amely júniusban benyújtotta légi üzemeltetői engedély kiadása iránti kérelmét a lengyel Polgári Légiközlekedési Hatóságnak. Augusztusban kiderült, hogy az új légitársaság a „Huzar” hívójelet (lengyelül huszárt jelent) és „HZR” ICAO-kódot kapta, de aztán a vállalat különösebb magyarázat nélkül októberben a légi üzemeltetői engedély kiadása érdekében indított eljárás felfüggesztését kérte.

A lengyel sajtó tavaly több cikkben is arról spekulált, hogy az állami holding a LOT kontrollált csődjét készítheti elő az új cég létrehozásával, de ezt hivatalos források következetesen cáfolták. A légitársaság vezetése vélhetően inkább nyomást akart gyakorolni a beszállítókra, lízingcégekre és a szakszervezetekre a költségek csökkentése és a fizetési kötelezettségek átütemezése érdekében.

Decemberben a LOT állami mentőcsomagot kapott, amelyet az Európai Bizottság is jóváhagyott, a 650 millió euró (2,9 milliárd zloty) értékű támogatás – a korábbi hírekkel megegyezően – két részre oszlik, 400 millió euró hitel, 250 millió pedig tőkeinjekció formájában áll a nemzeti légitársaság rendelkezésére.

Korábban írtunk arról is: a cseh sajtóban felvetődött, hogy a LOT a budapestihez hasonlóan bázist nyithat Prágában, és
létrejönne egy „V4 légitársaság”, amelynek meghatározó résztvevője lenne a lengyel cég.

Ez ügyben az utóbbi hónapokban – vélhetően a járvány miatt – nagy volt a csend, ahogy túl sokat egyelőre a LOT budapesti bázisának jövőjéről, és a járvány előtti nagyívű terjeszkedési terveiről sem lehet hallani.

A LOT Budapest és Szöul közötti járatai a járvány második és harmadik hulláma alatt is stabilan közlekednek hetente egy alkalommal. (Forrás: Budapest Airport)