Jóval az Egyesült Királyság határa előtt megkezdhetik a gatwicki érkező forgalom sorrendjének kialakítását, miután sikerrel zárult a próbaüzem. Ez nemcsak üzemanyag-megtakarítást jelenthet a légitársaságoknak, hanem a várakozási légtérben töltött idő is csökkenhet.

A gatwick-i irányítótorony (Fotó: Gatwick Airport)

A határokon átnyúló, az érkezési sorrend kialakításában segítő rendszer (XMAN) sikere a brit légiforgalmi szolgálat (NATS), a Gatwick repülőtér és a szomszédos légiforgalmi szolgáltatók együttműködésén alapul.

Használatával akár már a repülőtértől 650 km-re is elkezdhetik az érkező járatok sebességének szabályozását, jelentősen csökkentve ezzel a repülőtér várakozási légterében töltött időt.

Ezzel Gatwick lett az első, egy futópályával rendelkező repülőtér, ahol sikerrel alkalmazták a Heathrow esetében már 2015 óta működő koncepciót.

Mivel Gatwick csak egy futópályával üzemel, az érkező, illetve induló forgalom arányának folyamatos változtatásával próbálják csökkenteni a késéseket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az XMAN rendszer az aktuális késések figyelembe vételével már jóval a repülőtér közelkörzete előtt képes a járatok optimális sebességének meghatározására. Ezzel a repülőgépek az alacsony várakozási légtér helyett utazómagasságon tölthetnek több időt, ahol a hajtóművek fogyasztása kedvezőbb.

Az Európai Unió SESAR-programja által támogatott projekt próbaüzemében a NATS mellett a maastricht-i, a francia és az ír légiforgalmi szolgáltatók vettek részt.

A számítások szerint a fejlesztéssel a járatok évente 26 ezer perccel kevesebb várakozásra kényszerülhetnek majd, ami a légitársaságoknak 1200 tonna üzemanyag-megtakarítást jelent.

Az újítás emellett a környezetre is jótékony hatással lehet a projekt, mivel 3800 tonnával kevesebb szén-dioxid kerül a légkörbe, valamint az alacsony magasságú repülések okozta zajhatások is csökkenhetnek.