A tavaly igen nehézkesen indult, jelenleg wet-lease és charter-specialista Air Belgium tizennyolc millió eurós veszteséget termelt mindössze fél éves működésével.

A Belga Nemzeti Bank oldalán publikált jelentés szerint a légitársasági üzemelés megkezdése megsokszorozta az Air Belgium vesztéségét 2018-ban.

A már jóval korábban megalapított cég 2017-ben – amikor formailag alkalmazottakkal már működött, de nem végzett légitársasági tevékenységet – vesztesége még mindössze 840.000 euró volt.

Ezt a 2018 június eleji tényleges indulást követően december 31-ig sikerült megsokszorozni, a tavalyi összesített veszteség már 18 millió euró.

Ennek nagy része a sikertelennek bizonyult menetrend szerinti üzemelésből származik az Aviation24.be beszámolója szerint, a hongkongi járatokat az ázsiai partnerekkel kötött, csak az Air Belgium részéről teljesült szerződések miatt nem sikerült elegendő mértékben utasokkal megtölteni. A rövid üzemelés után megszűnt menetrend szerinti járatok nagy veszteséget termeltek.

Hirdetés
Az Air Belgium OO-ABA lajstromjelű Airbus A340-ese Brussel Zaventem repterén (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Ezt felismerve öt hónap után szüntette meg a cég a menetrend szerinti üzemelést, és állt át teljes egészében a 11-12 éves, Airbus A340-300-as gépei wet-lease alapú (személyzettel, biztosítással, karbantartással együtt történő) bérbe adására más légitársaságoknak.

A legnagyobb megrendelők között van a British Airways, LOT Polish Airlines, a Surinam Airways is. A brit és lengyel légitársaság a hajtóműproblémák miatt kiesett Boeing 787 Dreamlinerek pótlására veszi lízingbe a belga A340-eseket.

Az Air Belgium flottája így a veszteség ellenére a részvényesek egyhangú és folyamatos pénzügyi támogatása mellett növekedhet.

A kezdeti két gépről valamivel több, mint egy év alatt már négy gépesre nőtt a flotta, a kapacitások nagy részét pedig az elmúlt időszakban sikerült lekötni.

Mindez annak köszönhető, hogy egyebek mellett az új generációs típusok átadásának késése, a Dreamlinerek hajtóműproblémája és a 737 MAX-ok globális repülési tilalma jelentősen felpörgette a wet-lease piacot.

Tekintettel arra, hogy a wet-lease piac jelenlegi mértékű prosperálása várhatóan nem hosszú távú és erősen a nyári szezonra koncentrálódik, a cég a menetrend szerinti üzemelést sem adta fel.

Az eredetei koncepcióval szemben azonban Ázsia helyett olyan útvonalakkal próbálkozik az légitársaság, amelyekre a járatokat szerződéses tour-operator partnerek nélkül is könnyebben meg lehet tölteni.

A tervek szerint az Air Belgium december 7-től, egyelőre nem pontosított járatsűrűséggel köti majd össze Brüsszel-Charleroi repterét a népszerű nyaralócélpontnak számító, Karib-tengeri Francia Antillák szigeteivel.

Hirdetés