Közel 1,1 millió járat biztonságáról gondoskodtak a HungaroControl légiforgalmi irányítói és repüléstájékoztatói tavaly. Bár a budapesti nemzetközi repülőtéren a járatok száma még elmarad a járvány előttitől, a magyar és a koszovói légtér forgalma meghaladta a 2019-est.
Minden korábbi rekordot megdöntött a Magyarország légterén átrepülő járatok száma 2022-ben:
a magyar légiforgalmi irányítók 785 227 repülőgép biztonságos átrepülését biztosították tavaly, ez a gépmozgásszám az előző évi forgalmat 31, míg a járvány előtti 2019-est 3 százalékkal haladja meg, de még a korábbi 2018-as rekordnál is 1 százalékkal magasabb.
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren a le- és felszálló járatok száma 97 301 volt tavaly a HungaroControl adatai szerint, amely a 2021-es forgalomhoz képest jelentős, 80 százalékos emelkedést mutat, de a járvány előtti év forgalmától még mintegy 20 százalékkal elmarad.
Magyarország alacsony – úgynevezett nem ellenőrzött – légterében a HungaroControl repüléstájékoztató szolgálata által kezelt gépek száma 64 666 volt tavaly, amely az előző évhez viszonyítva 15 százalékos forgalombővülést jelent, és csaknem eléri a rekordnak számító 2019-es teljesítményt.
A HungaroControl légiforgalmi irányítói és repüléstájékoztatói által Magyarország légterében kezelt teljes forgalom 947 194 volt 2022-ben, amely az előző évihez képest 75 százalékos bővülés, a járvány előtti év forgalmát pedig 0,26 százalékkal haladja meg.
Rekord nagyságú volt a Koszovó feletti magas légtér forgalma is, amelynek irányítását a NATO megbízásából látja el a magyar légi navigációs szolgálat. Az úgynevezett KFOR-szektorban 144 247 járatot kezeltek a magyar irányítók, ami az előző évihez viszonyítva 51,7, míg a 2019-es, rekord évhez képest is 1,2 százalékos növekedést jelent.
A HungaroControl légiforgalmi irányítói és repüléstájékoztatói összesen 1 091 441 járat, azaz legalább 150 000 000 utas biztonságos közlekedését segítették 2021-ben Magyarország és Koszovó légterében.
Az utazási korlátozások feloldását követően 2022 tavaszától jelentősen meglóduló kereslet mellett hatással volt a magyar és a koszovói légtér forgalmára Ukrajna légterének lezárása, illetve az, hogy a nyugati szankciókra adott orosz válaszlépések részeként az európai légitársaságoknak megtiltották az Oroszország feletti átrepülést is. Ez az Európa és a Távol-Kelet között közlekedő járatok útvonalait délebbre tolta, emellett a skandináv és balti országokból dél-kelet európai és a közel-keleti célpontok megközelítése is csak hazánk feletti átrepüléssel lehetséges.