Megállapodás született az USA törvényhozásában arról, hogy a legkisebb és legnagyobb befogadóképességű típusváltozatot nem kell a többitől eltérő, modern figyelmeztető rendszerrel felszerelni.
A Kongresszus a 737 MAX katasztrófáit követően, 2020 végén fogadta el azt a jogszabályt, amely 2022. december 27-én lép életbe, és arra kötelezi a légügyi hatóságot, hogy csak modern személyzeti figyelmeztető rendszerrel (EICAS) felszerelt repülőgéptípusok számára adhat ki tanúsítást.
Mivel a Boeing az új generációs 737 MAX család legkisebb, 7-es, valamint legnagyobb, 10-es variánsának tanúsításával megcsúszott, az érvényben lévő jogszabály szerint jelentősen módosítania kellene ezen típusváltozatok rendszereit.
Ez amellett, hogy költséges és hosszadalmas lenne, azt eredményezné, hogy a 7-es és a 10-es üzemeltetési kézikönyve, valamint a pilóták oktatási anyagai jelentősen eltérnének a többi variánsétól, ami sokak szerint repülésbiztonsági kockázatot jelentene, főleg az olyan légitársaságoknál, ahol több változat repül a típusból.
Azonban a napokban szavazásra bocsátott javaslat értelmében a Kongresszus várhatóan megadja a felmentést a gyártó számára.
A Reuters beszámolója szerint egyelőre nem tudni, hogy a változtatás meddig adhat haladékot a gyártó számára, de korábban a Boeing azért lobbizott, hogy a 2022. december végi határidőt 2024 őszéig tolják ki.
A kérdés az elmúlt időszakban megosztotta a szakmát, voltak olyan pilótaszervezetek, amelyek támogatták, voltak, amelyek kifejezetten ellenezték, hogy a gyártó megkapja a felmentést.
Korábban a Boeing vezére azt is kilátásba helyezte, hogy leállítják az érintett változatok programját, ha nem érik el a kivételezést, annak ellenére, hogy mintegy 1000 példányra érkezett már megrendelés ebből a két variánsból.
A MAX 7 tanúsítása 2023 elején, a MAX 10 forgalomba állítása pedig csak 2024-ben várható.