A Boeing új generációs hajtóművekkel és felhajtható végű, kompozit szárnyakkal felszerelt szélestörzsű típusa végrehajtotta első hatósági berepülését.
Az N779XY lajstromjelű Boeing 777-9-es 1 óra 52 perces repülést teljesített a seattle-i Boeing Fieldről a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szakembereivel, ezt várhatóan a közeljövőben több hatósági tesztrepülés követi, ahogy a típus halad előre a kereskedelmi forgalomba állításhoz szükséges tanúsítás megszerzésének folyamatában.
A mostani lépésre azután került sor, hogy a Boeing megkapta az úgynevezett típusvizsgálati engedélyt az FAA-től, ami igazolja, hogy a gyártó teljesítette a tanúsítási folyamat megkezdéséhez szükséges minimális követelményeket.
A Boeing 777-9-es a legnagyobb kéthajtóműves utasszállító típus, kétosztályos elrendezésben 426 utas szállítására lesz képes. A gyártó 777-8 típusjellel egy kisebb befogadóképességű, de nagyobb hatótávolságú utasszállítót és annak alapjain a 777-8F áruszállító változatot is tervez.
A Boeing még 2013-ban indította el a típus programját, de egyebek mellett a GE9X új generációs hajtóműnél felmerült technikai kihívások is hátráltatták a fejlesztést. A típus 2020. január 25-én hajtotta végre szűzrepülését.
A berepülési és tanúsítási program a 737 MAX katasztrófák következményeként, valamint a Boeing gyártási és minőségi gondjai kapcsán szigorodó hatósági követelmények miatt jelentős csúszást szenvedett. A gyártó egyelőre fenntartja a forgalomba állítására legutóbb megadott 2025 végi céldátumot, de az indító légitársasággá előlépett Lufthansa és a legnagyobb vevő Emirates sem számít 2026 előtt az első megrendelt példányok átadására.
The 777-9 began certification flight testing at Boeing Field in Seattle, an important step as we work under the oversight of our regulator to get the airplane certified and deliver it to customers around the world. pic.twitter.com/xayL7ncLKw
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) July 13, 2024