Maximálja az induló utasok napi számát az amszterdami Schiphol repülőtér, ahol főleg az utasbiztonsági ellenőrzés területén olyan súlyos a munkaerőhiány, hogy több hétvégén is jelentős késésekkel és járattörlésekkel járó torlódás és káosz alakult ki április óta. Frankfurtban pedig már a vezetőség és az irodai dolgozók is besegítenek a földi kiszolgálásba.
Az amszterdami reptérüzemeltető közlése szerint júliusra a légitársaságok és az utazásszervezők napi szinten átlagosan 13 500 ülőhellyel nagyobb kapacitást kínáltak a repülőtérről induló járataikon, mint amit az utasbiztonsági ellenőrzésnél kezelni tudnak.
A Royal Schiphol Group közlése szerint ezért ha nem avatkoznának be, az kezelhetetlen sorok kialakulásához és így ahhoz vezetne, hogy az emberek tömegesen késnék le a járatukat.
A repülőtér üzemeltetője előre kiszámította a kezelhető induló utasok napi maximális számát, és a legforgalmasabb júliusi napokon 67 500, augusztusban pedig 72 500 főre korlátozzák a kapacitást.
Ez átlagosan 16 százalékkal kevesebb, mint amit a légitársaságok és utazásszervezők terveztek, így naponta átlagosan 13 500 utast kell átfoglalni más időpontra vagy útvonalra.
Schiphol fel is kérte a reptéri résidők koordinálásáért felelős független szervezetet (ACNL), hogy igazítsa hozzá a forgalmat a megállapított kapacitáshoz a július 7-31. közötti időszakban, két hét múlva pedig hasonló döntést hoznak a nyár hátralévő részéről.
A repülőtéren fő bázisát üzemeltető, így a döntésnek leginkább kitett KLM úgy reagált: egyetért azzal, hogy a mostani helyzetben további intézkedések váltak szükségessé, valamint ezeket jobb előre meglépni és közölni az utasokkal, mint utolsó pillanatos ad-hoc döntésekkel kezelni a tumultust. A légitársaság hangsúlyozza, hogy az utasok számának korlátozása rendkívül káros, és csak egyszeri, rövid távú intézkedés lehet, ugyanakkor tömeges törlésekkel nem számol emiatt.
A KLM eddig is együttműködött a probléma kezelésében, egyebek mellett járatok törlésével, a jegyértékesítés önkéntes lassításával, a járatok napi elosztásával és a csatlakozási idők meghosszabbításával.
A holland légitársaság elfogadhatatlannak tartja, hogy a kapacitásproblémák strukturális terheit a reptér használóinak kell viselniük.
A reptérüzemeltető mindeközben a biztonsági cégekkel közösen mindent megtesz a meglévő alkalmazottak megtartása, illetve új dolgozók felvétele és mihamarabbi betanítása érdekében.
Mindeközben a frankfurti repülőtéren az irodai alkalmazottak és a vezetőség is besegít a repülőgépek földi kiszolgálásába és a poggyászkezelésbe a Frankfurter Allgemeine Zeitung értesülése szerint.
A több mint száz vezető és adminisztratív dolgozó olyan tevékenységekben támogatja a szintén munkaerőhiánnyal küzdő területeket, amelyhez nem szükséges speciális képzettség, például a rakodókat, földi kiszolgáló személyzetet fuvarozzák a repülőtéren belül. Mint megírtuk, a Lufthansa júliusban 900, Frankfurtból és Münchenből induló járatát volt kénytelen törölni a munkaerőhiány miatt.