A Wizz Air nem tervezi az új repülőgépek átvételének elhalasztását, annak ellenére, hogy várakozásaik szerint a légiközlekedési piac 2022-ig nem indul újra növekedésnek. A diszkont légitársaság is vizsgálja annak lehetőségét, hogy a járatok mielőbbi újraindítása érdekében repülőgépeik limitált férőhellyel, a középső ülések üresen hagyásával közlekedjenek.
Váradi Józsefet a Reuters hírügynökség az után kérdezte egy rövid telefonos interjúban a légiársaság terveiről, hogy a Wizz Air kedden ezer fős létszámleépítést, a dolgozók és a menedzsment fizetésének csökkentését, a régebbi repülőgépek fokozatos kivonását jelentette be. A vezérigazgató becslése szerint ha a 2019-es évet tekintjük alapnak, ahhoz viszonyítva a légiközlekedési piac bővüléséről majd csak 2022-ben beszélhetünk, addig kétéves „átmeneti időszak” következik.
Ennek ellenére a Wizz Air nem tervezi, hogy későbbre halasztja a megrendelt új, Airbus A320neo családba tartozó repülőgépeinek átvételét.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a légitársaság már a 2019 novemberében közzétett beszámolója szerint is jóval kevesebb A321neo átvételére számított az idei évre a tervezett ütemezéshez képest, az Airbus gyártási csúszása miatt.
A Wizz Air 2019 júliusában közzétett jelentésében még 19 A321neo megérkezésével számolt a 2020-21-es üzleti évben, novemberben azonban már csak kilenc darab átvételét prognosztizálták erre az időszakra, amelyből ráadásul négy darab átadása az előző, 2019-20-es üzleti évről csúszott át az ideire, a Flightglobal korábbi cikke szerint.
A légitársaság az eredetileg tervezett 31 darab A321neo helyett csak 17 példánnyal számolt a 2021. március 31-én záruló üzleti év végére, így az eredetileg tervezettnél tovább tartotta volna a flottában három régebbi A320-as gépét.
Amint arról beszámoltunk, az Airbus a tervezettnél lassabban tudja felfuttatni az A321neo repülőgépek gyártását, emiatt az átadásokban komoly késések tapasztalhatók.
Korlátozott férőhellyel indulnának újra a járatok
A Wizz Air mérlegeli, hogy az európai légiközlekedés újraindulását követően úgy enyhítenék az utasaik aggodalmait, hogy a középső üléseket nem értékesítenék, így tartanának nagyobb távolságot az utasok között.
Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a repülőgépek maximum kétharmados töltöttséggel repülnének, egy 180 üléses A320-as 120, egy 230 üléses A321-es 160, egy 239 üléses A321neo 166 utast szállíthatna.
Alexandre de Juniac, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezetője a napokban szintén a lehetséges forgatókönyvek közé sorolta, hogy a légitársaságok a világjárványt követően a repülőgépek középső üléseit üresen hagyva indítsák újra az üzemelésüket. A szervezet világszerte tárgyalásokat kezd erről a kormányzatokkal.
Az intézkedés ugyanakkor jelentős hatással lehet a légitársaságok profitképességére és üzleti modelljére, mert egy járat nyereséges üzemelésének eléréséhez jellemzően 75 százalék feletti töltöttséget kellett elérni a légitársaságoknak a válságot megelőző időszakban.
A diszkont légitársaságok ennél azonban jóval nagyobb, 90 százalék feletti load factorra törekedtek „békeidőben”.
A Wizz Air átlagos töltöttségi mutatója 93 százalék felett volt 2019-ben.
Az utazási kedv és a kereslet a kezdeti időszakban bizonyosan jelentősen alacsonyabb lesz a világjárvány előtti szintnél, azonban a légitársaságok a felkínált kapacitást, azaz a járatok számát a kereslethez igazíthatják majd. A repülőgépeken elérhető férőhelyek számának korlátozása szintén csökkentő tényezőként hat a felkínált üléskapacitásra. Az egy eladható ülésre vetített egységköltségek viszont így magasabbak lesznek. Mindez a légitársaságok számára kisebb profitot, vagy akár veszteséges üzemelést, de az utasok szempontból akár jelentősen magasabb jegyárakat is eredményezhet.
E tekintetben előnyt jelent a Wizz Air számára a nagyobb befogadóképességű A321 és A321neo típusok 40 százalék feletti aránya a flottában, mert ezekkel kétharmados töltöttség esetén is jóval több utast szállíthatnak a forgalmasabb útvonalakon, mint például a rivális Ryanair a 189 székes – a középső ülések kihagyásával 126 utas szállítására képes – Boeing 737-800-asaival.
A Wizz Air több mint 250 A320neo családba tartozó példányra rendelkezik megrendeléssel, köztük nagy hatótávú A321XLR-ekre is, amelyből az első 2023-ban érkezik. A légitársaság flottájában jelenleg 72 darab A320(ceo), 41 darab A321(ceo), illetve 8 darab új generációs hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép teljesít szolgálatot.
Korábban már írtunk arról, hogy a világjárvány hosszú távra megváltoztathatja az utazási szokásokat. A légiközlekedésben a pandémia elmúltával sem lesz minden ugyanolyan, mint régen: jelentősen megváltozhatnak az utazási szokások és a repülőterek, légitársaságok nyújtotta utazási élmény is. Például az azonos foglalási kódon utazó családokat, csoportokat a plusz bevétel reményében szándékosan szétültető légitársaságoknak is el kell gondolkozniuk gyakorlatukon.