Megvédte a 737 MAX-et és fejlesztési folyamatát a program korábbi alelnöke és vezető mérnöke egy bizottsági meghallgatáson, de elismerték, hogy rosszul mérték fel, miként reagálhatnak a pilóták az átesésvédelmi rendszerre.

A Reuters jelentése szerint a fejlesztésért egykor felelős alelnök, Keith Leverkuhn az USA Kongresszusának közlekedési és infrastrukturális bizottsága előtt azt mondta, nem tartja elhibázottnak a 737 MAX fejlesztését.

A szakember megvédte azt a döntést is, amely alapján a két légikatasztrófához köthető átesésvédelmi rendszer (MCAS) csak egy jeladóból kapott adatokat.

Átadásra váró MAX-ok a seattle-i Boeing Field-en (Fotó: Reuters)

„A mi értelmezésünk szerint a személyzet feltételezett viselkedése szempontjából ez nem volt elhibázott döntés. (…) Mi azt mértük fel rosszul, hogy a pilóták hogyan reagálnak majd a veszélyhelyzetre” – mondta.

Hozzátette: bár az iparágban sztenderdizálva van, hogy milyen hibajelenségre hogyan kell reagálni, és ezt vették alapul az MCAS esetében is, a feltételezésük téves volt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A bizottság a program pénzügyi hátteréről is kérdezősködött. Korábban Boeing-alkalmazottak azt mondták, hogy a gyártó soha nem végzett pénzügyi elemzést arról, hogy mennyibe kerülne, ha a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) szimulátoros képzést írt volna elő.

Michael Teal, a program vezető mérnöke ezzel kapcsolatban azt mondta, lehet, hogy az ügyfeleknek nem tetszett volna, de a Boeing kötelezte volna a légitársaságokat a képzés elvégzésére, ha azt az FAA előírta volna. Megjegyezte viszont: a gyártó álláspontja szerint semmi szükség nem volt szimulátoros oktatásra.

Ez azóta változott, olyannyira, hogy a Boeing lényegében már össze is állította a képzéshez szükséges anyagot.

A Boeing későbbi közleményéből, illetve a bizottság előtt elhangzottakból a hírügynökség szerint az is kiderült, hogy a két szakember nem volt tisztában a MAX minden egyes műszaki paraméterével, így az MCAS működésével sem.

A gyártó szerint ez nem is elvárható, a két felettes a beosztott mérnökök jelentéseire hagyatkozott.

A MAX újbóli engedélyeztetése a múlt héten újabb mérföldkőhöz ért, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) Vancouverben végrehajtotta az ellenőrző repüléseket. A héten Londonban találkozik a különböző országok hatóságaiból álló Joint Operations Evaluation Board (JOEB), ahok az amerikai, kanadai és európai hatóságok tapasztalatairól tanácskoznak.