Nem szándékozik szakítani az A320neóval a hajtóműproblémák ellenére a Qatar Airways. A nemrég megrendelt Boeing 737MAX repülőgépek nem ezek helyett érkeznek majd: egyrészt a flotta bővítése, másrészt a katariak által megvett légitársaság fejlesztése a cél.

Pratt & Whitney PW1100G-JM az A320neo első tesztpéldányán (Fotó: AIRportal.hu)

Bár már több A320neo átvételétől elállt a Qatar Airways, a Pratt&Whitney hajtóművek hibáira hivatkozva, nem szándékozik törölni az ötven gépre szóló megrendelést.

Akbar Al-Baker vezérigazgató a Bloombergnek a napokban azt nyilatkozta: az Airbusnak be kell bizonyítania, hogy sikerült megoldani a műszaki gondokat.

A Qatar csak ez után fejezi be az átvételek sorozatos megtagadását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„Ha egy nagy sebre kötést teszünk, az még nem jelenti azt, hogy meggyógyítottuk” – mondta Al-Baker. A vezérigazgató tehát nincs meggyőződve arról, hogy a Pratt&Whitney végleges megoldást talált.

Akár egy-két év is lehet, mire igazolva látja Al-Baker a már üzemelő példányokon keresztül, hogy sikerült teljesen kiküszöbölni a hajtóműproblémákat.

Boeing 737 MAX 8 grafika a Qatar Airways arculatának megfelelő festésben. (Forrás: Boeing) | © AIRportal.hu

Boeing 737 MAX 8 grafika a Qatar Airways arculatának megfelelő festésben. (Forrás: Boeing)

A vezérigazgató arról is beszélt, hogy a közelmúltban megrendelt hatvan darab Boeing 737 MAX nem csak a Qatar flottájának bővítését szolgálja majd.

A Boeing 737 MAX-ok egy részét a katariak egy leányvállalata is megkapná – mutatott rá Al Baker. Azt nem árulta el, mely cégre gondol. Ugyanakkor ismert, hogy ez év júliusában szándéknyilatkozatot írt alá a Qatar Airways és az olasz Meridiana légitársaság, hogy a katariak 49 százalékos részesedést vásárolnak utóbbiban.

A Meridiana flottájában az adatbázisok szerint 9 darab 14-16 éves Boeing 737NG, illetve 8 darab 27 éves kor körüli MD-82-es és -83-as közlekedik, tehát ráfér a frissítés. Mivel más légitársasági holdingokban csak 10-20 százalékos részesedése van a Qatar Airwaysnek, nem valószínű, hogy más cég fejlesztéséről lenne szó.

Al-Baker mindemellett most azt is elmondta, hogy a 30 darab, frissen megrendelt Boeing 787-9-es a Qatar Airways flottájában közlekedő 787-8-asok lecserélését is szolgálja majd.

A Bloomberg egyébként kitér arra, hogy már többször okozhatott kellemetlen perceket Al-Baker az Airbusnak. Legutóbb, a 737-esek megrendelésével egy időben 777-300ER-eket is rendelt, vélhetően azért, mert az Airbus különféle beszállítói problémák miatt nem tud megfelelő ütemben A350-eseket leszállítani a katariaknak sem. Az idén ebből tizenkettőt állított volna forgalomba a Qatar, de eddig csak hármat kaptak meg.

Az első prototípus A320neo a sikeres szűzrepülést követően. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az első prototípus A320neo a sikeres szűzrepülést követően. (Fotó: AIRportal.hu)