Az utasforgalom 20, a légiáru mennyiség pedig 36 százalékkal növekedett 2021-ben 2020-hoz képest a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, a Budapest Airport nettó árbevétele elérte a 143 millió eurót, amely 25 millió euróval több az előző évinél, a vállalat 22 millió euróval kevesebb 87,6 millió euró veszteséggel zárta a koronavírus-járvány második évét.

Újabb katasztrofális év volt a légiközlekedési iparágban a tavalyi, bár a pandémia első événél, vagyis 2020-nál valamelyest jobban alakult – emlékeztet eredményközlésében a cég. Az utasforgalom tekintetében az európai trendek megfeleltek az előzetes várakozásoknak, az év második felében folyamatosan épültek vissza a légitársaságok kapacitásai és ezzel párhuzamosan a repülőterek forgalma, de az utasszámok még továbbra is messze elmaradtak a 2019-es szinttől. A légiáru mennyisége viszont soha nem látott magasságokba szökött, köszönhetően e szállítási mód gyorsaságának, kiszámíthatóságának és biztonságának.

A Budapest Airport az előző évhez képest 21 százalékkal magasabb, 143,3 millió euró nettó árbevételt könyvelt el, így a tavalyi évet az előzőnél összességében 20 százalékkal kisebb, 87,6 millió euró veszteséggel zárta.

(Fotó: Budapest Airport / Baranyi Róbert)

A magyar főváros repülőterét üzemeltető vállalat az utasszámcsökkenéshez köthető hatalmas bevételkiesést továbbra is a rekord cargo-forgalommal és a stabil, az utasszámtól függetlenül működő, például a repülőgép-karbantartó vállalatoktól és az expressz szállítással foglalkozó integrátorcégektől származó ingatlanhasznosítási bevételekkel tudta valamelyest pótolni. Ez a repülőtér elmúlt években követett diverzifikációs stratégiájának erejét és jelentőségét mutatta a közlemény szerint.

A világjárvány okozta kihívások ellenére a Budapest Airport 36,6 millió eurót fordított tavalyi fejlesztésekre, így ezzel a 200 millió eurót is meghaladta az elmúlt három évben elvégzett kapacitásbővítő, infrastrukturális és fenntarthatósági beruházások mértéke, és 2022 márciusától átlagosan 13 százalékkal emelte a dolgozói béreket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mindezekkel párhuzamosan a Budapest Airport megkezdte az 1. Terminál újranyitásának és az új, 3. Terminál építésének előkészületeit is. A két beruházás összértéke meghaladja majd az 1 milliárd eurót.

A tavalyi év pénzügyi eredményeit figyelembe véve tehát a Budapest Airport-csoport továbbra is mindössze két évben – 2018-ban és 2019-ben – termelt készpénzben is kifejezhető nyereséget a mostani tulajdonosok megjelenése, azaz a 2007 óta eltelt időszakban. A nyereséges évek eredményeinek összegéből kivonva a mímuszos évek veszteségének összegét, 2007 és 2021 között összesen 326 millió eurós veszteséget hozott össze a repülőtér üzemeltető vállalat.

A cég a felelős gazdálkodásának és tőkeerős tulajdonosainak köszönhetően a koronavírus-járvány második éve alatt is megőrizte stabil működését. A társaság az elmúlt két év jelentős forgalomkiesése és az elveszett bevételek okozta jelentős anyagi vesztesége ellenére is fenn tudta tartani a repülőtér folyamatos és biztonságos működését, és előteremtette a fellendüléshez szükséges anyagi, személyi és infrastrukturális feltételeket.

Chris Dinsdale, a Budapest Airport vezérigazgatója a pénzügyi eredmények kapcsán kiemelte: „Büszkék vagyunk rá, hogy a második pandémiás évünket is át tudtuk vészelni állami támogatás nélkül, és minden nehézség ellenére a fejlesztéseket is dinamikus ütemben folytattuk. Hónapok óta készülünk a fellendülésre, egyrészt humánerőforrás, másrészt pedig kapacitás terén, és bízom benne, hogy 2022-ben az utasforgalom, és így a bevételek tekintetében is megközelítjük a 2019-es eredményeinket.”