Elsőként az Aer Lingus vezeti be a transzatlanti forgalomba az új generációs, nagy hatótávú Airbus A321LR-t. Az ír légitársaság nyártól az USA keleti partján fekvő Hartfordba és az új, montreáli útvonalán veti be a valódi business-ülésekkel is felszerelt keskenytörzsű típust, amely a flotta Boeing 757-eseit váltja majd le.
Miután még várhatóan nyár előtt megkapja első nagy hatótávú A321LR gépeit az Aer Lingus, az európai járatok után a transzatlanti útvonalak következnek.
Ezzel az ír légitársaság lesz az első, amely ezt a típusváltozatot üzemelteti Európa és Amerika között – írja a Flightglobal a menetrendi adatok alapján.
Igaz, hogy a csődbe ment Primera Air közlekedett már A321neo típusú gépeivel a tengeren túlra, de az az alapváltozat volt, nem pedig ennek megnövelt hatótávú, kétosztályos elrendezésű verziója.
Az Aer Lingus július elsejétől a Dublinból az Egyesült Államok keleti partján, New York és Boston között lévő Hartfordba közlekedő járatán veti be az új Airbus-keskenytörzsűeket, augusztustól pedig az újonnan nyíló montreáli útvonalán.
Az adatok szerint 184 ülés lesz az ír légitársaság A321LR gépein, amelyek a szintén transzatlanti járatokon közlekedő, 177 férőhelyes Boeing 757-eseket váltják a flottában.
Mint ismert, több légitársaság is közlekedik a szintén keskenytörzsű 757-essel az Atlanti-óceán fölött, nagyjából ilyen utasmennyiségre kialakított, két osztályos kabinnal. Az Aer Lingus az ASL Airlinestól bérli ezeket a most már öregedő gépeket, de az arculatára festve, nemrég felújított business-részleggel.
Az Airbus A321LR a gyári adatok szerint standard két osztályos elrendezésben 206 főt képes poggyászaival együtt mintegy 7400 kilométerre eljuttatni, három kiegészítő üzemanyag-tartállyal. Az újfajta törzskialkítással készülő változat első példányát novemberben adta át a gyártó az izraeli Arkia részére, amely azonban nem jelenleg nem használja ki a teljes hatótávját.
Az Aer Lingus már korábban közölte, hogy a szélestörzsűeken megszokott, vízszintes ággyá alakítható business-üléseket szereltet az A321LR-jeibe, de nemrég látványterveket is kiadtak erről.
Ezek a korszerű székek a szélestörzsű A330-asokon is meglévő Thompson Aero Vantage modellek lesznek, de egymástól eltolt, váltakozó 2-1 elrendezésben.
Az ír légicég egyébként az arculatváltás után jelentős flottafejlesztésre készül a következő években. További szélestörzsű A330-asok beszerzése mellett összesen nyolc A321LR érkezik majd biztosan, ebből négy még az idén, de a vezetőség hosszabb távú terveiben összesen tizenkét példány szerepel.
Szeretnének csatlakozni a tulajdonosuk, az IAG holding és az American Airlines, valamint a Finnair alkotta szoros transzatlanti együttműködéshez is, de amíg ez megtörténik, marad a Jet Blue-val és az Alaska Airlines-szal folytatott partnerség.
Az Aer Lingus tengeren túli járatai a magyar utazóknak is érdekesek lehetnek, hiszen a dublini reptéren már megtörténik a hivatalos beléptetés az Egyesült Államokba, így a zsúfol ottani reptereken nem kell ezzel időt tölteni.
Ezen úgynevezett pre-clearance eljárásnak köszönhetően (amely korábban például az Air Canda Rouge budapesti járatairól is elérhető volt Torontóban) voltaképp „belföldi” utasként érkezhet meg bárki az USA területére külföldről.