Bár 2022 végére sikerült újraindítani a 787-esek átadását, a 737 MAX családé pedig felpörgött, a kereskedelmi gépek divíziójának gyenge éves teljesítménye és a védelmi üzletág veszteséges működése miatt ismét súlyos mínuszban zárta az évet az amerikai gyártó.
Az erős negyedik negyedéve ellenére növelte veszteségét a Boeing tavaly, míg 2021-et 4,3, 2022-t már csaknem 5,1 milliárd dolláros mínuszban zárta az amerikai óriáscég.
Ebből a kereskedelmi típusokat gyártó üzletág vesztesége 2,4 milliárd dollár volt, amely jelentős javulás az előző évi 6,5 milliárdhoz viszonyítva.
A védelmi üzletág 3,5 milliárd dolláros mínusszal zárta a tavalyi évet, míg az előző évben még 1,5 milliárd dolláros üzemi nyereséget produkált.
A két fő terület negatív teljesítményét némileg kompenzálta az üzemeltetők számára globális szolgáltatásokat nyújtó divízió 2,7 milliárd dolláros nyeresége, ami 35 százalékos fejlődést mutatott az előző évhez viszonyítva.
A cég összbevétele tavaly 66,6 milliárd dollárt ért el, amely 7 százalékos növekedés az előző évhez képest, de még nagyon messze van a 737 MAX-katasztrófákat és a világjárványt megelőző, 2018-as 101 milliárdtól.
Amint korábban megírtuk, a Boeing tavaly 480 polgári repülőgépet adott át, ez 25,9 milliárd dolláros bevételt hozott, 33 százalékkal többet az előző évhez képest, amikor 340 példányt adott át a kereskedelmi gépek üzletága. Az amerikai gyártóhoz 935 repülőgépre érkezett új megrendelés 2022-ben, ebből a lemondásokat levonva (nettóban) 774 darabbal nőtt a megrendelésállomány.
Az utolsó negyedévben a Boeing több mint 3 milliárd dollár szabad készpénzforgalmat termelt, amelynek köszönhetően 2018 óta először került pozitívba a cash flow.
Az erős kereslet mellett ez a vállalat javuló teljesítményének köszönhető, amelyben jelentős részt képvisel a Dreamlinerek átadásainak 22 hónapos kényszerszünet utáni újraindítása, valamint a 737 MAX család gyártásának és átadásainak felpörgetése.
A vállalat célja, hogy 2023-ban stabilizálja teljesítményét és az ellátási láncok működését annak érdekében, hogy elérje az idei és a következő évek átadási céljait. Emellett kulcsfontosságú a MAX 7 és 10 változatok tanúsítása, amelyhez decemberben megkapta a kivételezést a figyelmeztetőrendszer ügyében az amerikai törvényhozástól.
Kapcsolódó hír, hogy decemberben a GE9X hajtóműveknél felmerült hiba miatti néhány hónapos szünet után a gyártó újraindította a 777X tesztrepüléseit, valamint a hírek szerint az európai hatósággal is sikerült közelíteni az álláspontokat a típus tanúsításhoz szükséges követelményeket illetően.
A Boeing az idei évben 400-450 darab 737 MAX, valamint 70-80 darab 787 Dreamliner átadását tervezi, ezzel pedig 3 és 5 milliárd dollár közötti szabad cash flow termelését tervezi.
Ezek a számok nem tartalmazzák a kínai gépátadások újraindítását, amely továbbra is bizonytalan, bár a típus néhány napja újra repül az országban. A gyártó telephelyein tárolt, átadásra váró 200 darab 737 MAX közül 138 példány kínai megrendelőké.
Az amerikai gyártó célkitűzése, hogy 2025-2026-ra újra évi 800 repülőgépet gyártson és adjon át, amellyel éves bevétele újra elérné a 100 milliárd dollárt.
A Boeing január 31-én adja át az utolsó, 1574. legyártott Boeing 747-est, ezzel 55 év után leáll az ikonikus típus gyártása.
A repülőgép még december elején készült el, a Boeing 2020 nyarán jelentette be, hogy 2022-ben leállítja a 747-es programot, az utolsó négy példány az Atlas Air flottájába kerül, amelyből kettőt a Kuehne+Nagel szállítmányozócég számára üzemeltet majd.
Join us in celebrating the final 747 delivery with your favorite #QueenOfTheSkies stories.
Share your favorite 747 memories using the hashtag #ThankYou747 for an opportunity to be featured on our social channels. pic.twitter.com/5L06cZl8W5
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) January 6, 2023