Az anyagi gondokkal küzdő, a hosszútávú járatok üzemeltetésébe belebukott IrAero légitársaságban 51 százalékos tulajdonrészt vásárol Irkutszk területi kormányzata, a régió fejlődését célzó programja részeként.
Mint arról beszámoltunk, a légitársaság 2018-ban vásárolt három, húsz évesnél is idősebb Boeing 777-200ER repülőgépet a Zhujiang kínai turisztikai konszernnel kötött együttműködés kiszolgálására.
A cég a megállapodás révén orosz turistákat szállított volna a három szélestörzsűvel kínai nyaralócélpontokra, de alig öt hónapnyi üzemelés után leállították a járatokat, mert a kínai fél nem teljesítette szerződéses kötelezettségeit. Emiatt a három gépet Moszkva Domogyedovó repülőterén kellett tárolni, ami miatt azok csak a költségeket generálták.
A bajból az irkutszki kormányzat húzhatja ki a céget, amely 51 százalékos, többségi részesedést vásárolt.
Jurij Lapin résztulajdonos-vezérigazgató a TASSz hírügynökségnek arról beszélt, a részvényesek közösen belátták, hogy a gondokat már nem tudják segítség nélkül megoldani.
A tranzakciónak köszönhetően mostantól a regionális kormányzat dönt mindenről a cégben, ugyanakkor jelentős anyagi források bevonását tervezik, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán talpon maradhasson a légitársaság.
Első lépésként feltehetően tőkeinjekcióra kerül sor, mivel a vállalkozás jelenlegi regisztrált tőkéje mindössze negyvenezer orosz rubel (615 amerikai dollár), amivel kapcsolatban már az SSJ-100-asokat számukra bérbeadó Állami Közlekedési Lízing Vállalat (GTLK) is aggodalmát fejezte ki.
Emellett hamarosan ki kell fizetni a 2013-ban megrendelt tíz MSz-21-essel kapcsolatos első kiadásokat is, és ha a gépek az elkövetkező években forgalomba állnak, az üzemeltetés is jelentős többletkiadást jelent majd.
Az új tulajdonos a „rendrakásba” két partnert is bevont, a Solidarnost bank tanácsadóként működik közre, a Zsukovszkij repteret üzemeltető Ramport-Aero pedig a gyakorlati működésben.
A tervek szerint a három Boeing 777-est a Moszkvától 25 kilométerre lévő légikikötőbe telepítik át, és innen üzemelnek majd a nemzetközi útvonalak is. Konkrét célállomásokat egyelőre nem jelentettek be, de a hangsúly a kínai útvonalakon lesz.
Az első hosszútávú járatok áprilisban indulhatnak el, és ezzel egyidőben Zsukovszkijba kerülhet a cég néhány Superjet gépe is.
Az első regionális útvonalakat már korábban bejelenették, április 14-től a cég hetente ötször indít járatot a Zsukovszkij – Szentpétervár – Nyizsnyij Novgorod útvonalon, május 25-től pedig hetente kétszer repülnek Szocsiba is.
Az SSJ-100-asok mellett ezeken a járatokon bevethetik regionális flottájuk többi tagját is, amely tizenhárom Antonov An-24-est és An-26-ost, valamint öt Bombardier CRJ-100-ast és -200-ast foglal magában.
Tavaly az IrAero összesen 670 000 utast szállított, 79 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Idén januárban már nem ennyire pozitív a mérlegük, a forgalom növekedésének üteme 17%-kal lassult.