Segélyalapot hozhat létre az olasz kormány arra az esetre, ha az Alitalia hitelezői elzárnák a pénzcsapot és nem finanszíroznák tovább a veszteséges társaság átalakítását.
A Bloomberg gazdasági hírügynökség jelentése szerint a légitársaság jelenleg azt kockáztatja, hogy kifut a készpénzből, mert a befektetők és hitelezők egyelőre nincsenek teljesen meggyőzve az új átstrukturálási tervről, amelyet pár hete fogadott el a légitársaság igazgatósága.
A Pénzügyminisztérium arra kérte az állami tulajdonban lévő Cassa Depositi e Prestiti nevű hitelezőt, hogy biztosítson 200 millió eurónyi csomagot, amely mögött állami kezességvállalás van. Ez az egyik része annak a 400 milliós mentőcsomagnak, amelyet a kormány készít elő – mondták az ügyet jól ismerő, de nevük elhallgatását kérő források a Bloombergnek.
A másik 200 milliót a hírforrások szerint az Alitalia 49 százalékos tulajdonosa, az abu-dzabi székhelyű Etihad dobhatja be a közösbe. Az összeget akkor használják fel, ha az ötéves tervet nem sikerül a befektetőkkel elfogadtatni, vagy a társaság nem tudja pénzügyi céljait elérni.
Hogy az olaszok ne essenek abba a hibába, amit a Malév esetében elkövettek egy 2003-as olasz törvényt használnának, amely engedi az állami garanciavállalást a Cassa Depositi e Prestiti közreműködésével. A kormány és a hitelintézet még vizsgálja az ügyet és nem hozott még végleges döntést.
Az Alitalia ideje azonban egyre csak fogy. Az elmúlt két évben, már az Etihad szárnyai alatt a légitársaság 600 millió eurós veszteséget termelt, amelyet főként Olaszország két legnagyobb bankjának, az Intesa Sanpaolónak, illetve az UniCreditnek kellett lenyelnie. Ezért is döntött az Alitalia úgy, hogy új tervet készít ,a társaság megmentésére.
Ennek lényege, hogy egymilliárd euróval fognák vissza a kiadásokat, elbocsátanának kétezer embert és a megmaradóknak is jelentős, kétszámjegyű fizetéscsökkentést kell elfogadniuk. Ez ellen a szakszervezetek természetesen hevesen tiltakoztak és már sztrájkot is kilátásba helyeztek. A tárgyalások azonban megkezdődtek a kormány részvételével.
Az Alitalia tervének másik része, hogy 35 százalékkal kívánja emelni bevételeit, nagyobb részben úgy, hogy az európai hálózatot diszkontosítja, így ugyan a jegyárak kedvezőbbek lesznek és emelkedhet a forgalom, viszont a fedélzeti szolgáltatások legnagyobb részt fizetősek lesznek.