Megkapta az amerikai kormánytól az exportengedélyt a General Electric, így elhárult az akadály az elől, hogy hajtóműveket szállítson a kínai Comac C919-es típushoz.

A fejleményekről a General Electric (GE) szóvivője számolt be a Reuters tudósítása szerint. Az illetékes kereskedelmi minisztérium nem kívánta kommentálni az ügyet, mondván, egyéni engedélyekkel kapcsolatban nem nyilatkoznak.

Februárban is a Reuters számolt be forrásaira hivatkozva arról, hogy az Egyesült Államok fontolgatja az engedély visszatartását, ezzel veszélybe sodorva a C919-es típus jövőjét.

Levegőben a prototípus. (Forrás: Comac)

A Comac az Airbus A320-asokon és Boeing 737 MAX-okon alkalmazott CFM Leap hajtóművének harmadik, 1C jelű variánsát használná. A gyártó vállalatban a GE-nek 50 százalékos tulajdonrésze van, a másik felét a francia Safran birtokolja.

A General Electric 2014 óta mindig megkapta az exportáláshoz szükséges engedélyt, legutóbb 2019 márciusban adtak ki számukra jóváhagyást, így a C919-es első tesztpéldányaihoz is le tudták szállítani a hajtóműveket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel a koronavírus-járvány előtti időkben az Egyesült Államok és Kína között elmérgesedett a kereskedelmi viszony, az USA igyekezett gátat szabni a technológiaexportnak. Attól tartott, hogy a Comac egyre erősebb ellenfél lehet az amúgy is gyengélkedő Boeingnek, és nem tudni, áttételesen mennyire segítenék ezzel a kínai haderőt.

Arról egyelőre nem érkezett jelentés, hogy a Comac többi amerikai beszállítója, például az irányítórendszereket gyártó Honeywell kapott-e exportengedélyt.

A C919-programot 2008-ban indította el a kínai vállalat, a gép 2017-ben emelkedett először a levegőbe, és várhatóan jövőre áll forgalomba a China Eastern színeiben. A típusból összesen mintegy 1000 példányt adtak el eddig különböző megrendelések, szándéknyilatkozatok formájában.