Száz nappal századik születésnapja előtt a felelős légiközlekedésre hívta fel a figyelmet a KLM az amszterdami repülőtéren tartott ünnepségen, amelyen társaság első Boeing 787-10-ese lett volna a főszereplő, de a gép nem készült el a tervezett időre.
A légitársaság október 7-én ünnepli majd fennállása századik évfordulóját, ami már csak azért is különleges, mert a KLM most is ugyanazzal a névvel repül, mint amivel száz évvel ezelőtt megalapították.
A Koninklijke Luchtvaart Maatschappij meg is adta volna a módját annak, hogy beindítsa száznapos kampányát, a tervek szerint szombaton vette volna át első, és egyben Európa első Boeing 787-10-es Dreamlinerét, de a charlestoni gyárban újabb ellenőrzéseket kellett elvégezni a gépen, ezért az csak vasárnap érkezik majd meg a schipholi repülőtérre.
Az új gép hiányának ellenére is volt viszont mondanivalója Pieter Elbersnek, a KLM elnök-vezérigazgatójának. Köszöntő beszédében amellett, hogy kiemelte a cég történetének fontosabb mérföldköveit, a jövőbe is tekintett.
A társaság ugyanis bejelentette, hogy Fly Responsibly néven új kampányt indítanak, amelynek lényege, hogy az utasokat a felelős repülésre biztassák és nyílt levélben egyben összefogást kezdeményezett a légiközlekedési szereplők között, hogy együtt dolgozzanak a fenntartható légiközlekedésért. Mint fogalmazott, ugyanazzal a felfedező gondolkodásmóddal kell a jövőbe tekinteniük, mint amivel száz évvel ezelőtt a légitársaságot megalapították.
Később a sajtótájékoztatón Pieter Elbers kifejtette: a repülésben a biztonság az egyetlen olyan terület, amiben nincs verseny, mindenki megosztja saját tapasztalatait és tudását a másikkal. Ugyanígy szeretné, ha a fenntarthatósággal kapcsolatos kérdésekről is közös gondolkodás indulna el. A felelős repülés értelmezése szerint azt is jelenti, hogy csak akkor repüljenek, amikor muszáj, és plusz befizetéssel semlegesítsék a rájuk eső szén-dioxid-kibocsátást.
Ehhez kapcsolódik a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szöuli konferencián megfogalmazott álláspontja is, amely a rövidebb távú repülés helyett a vasúti közlekedést is előnyben részesítené. Lapunk kérdésre válaszolva Elbers azt mondta, ehhez Kínához hasonlóan fel kellene pörgetni a vasúti beruházásokat, ugyanakkor a vasút előtérbe helyezése egyes járatok helyett nem jelenti azt, hogy a KLM Cityhopper háttérbe szorulna, ezt támasztja alá az Embraerrel a Paris Air Show-n kötött megállapodás, amelynek keretében 35 új E195-öst vásároltak.
A fenntarthatósággal kapcsolatban kérdésre válaszolva azt mondta, a plasztikmentes járatokról azért nem született még döntés, mert az egyszer használatos műanyag eszközök helyett mosható, nehezebb, így nagyobb kerozin-fogyasztást és szén-dioxid-kibocsátást jelentő megoldásokat kellene alkalmazni. Elbers inkább alternatív anyagokkal helyettesítené ezeket az eszközöket, ezügyben folynak már kutatások, amelyben a KLM is részt vesz.
A schipoli terjeszkedéssel kapcsolatban nehezményezte, hogy a repülőtér elérte felső kapacitásait, így csak nagyobb repülőgépek beszerzésével tudnának kapacitást növelni, erre lesznek jók a 10-es Dreamlinerek. Lapunknak Pieter Elbers azt mondta, egyelőre nem született döntés a nagyobb, Boeing 777X-ek vételéről.