Törli 150 darab új generációs Boeing 777X típusú repülőgépre szóló megrendelését az Emirates, ha az USA felrúgja a Nyitott Égbolt (Open Skies) egyezményt az Egyesült Arab Emirátusokkal – figyelmeztette az egyezmény felmondását, vagy újratárgyalását szorgalmazó három amerikai légitársaságot az Emirates vezérigazgatója Tim Clark. A vezérigazgató hozzátette, hogy ha az USA felbontja vagy szigorítja velük szemben az egyezményt, azzal az egész világon összeomolhat a Nyitott Égbolt megállapodások rendszere.

Az új generációs Boeing 777X családból eddig összesen 326 példányra regisztrált megrendelést a Boeing, ennek tehát közel fele az Emirates megrendelése. (Grafika: Boeing)

Az Emirates vezérigazgatója kijelentette, hogy nincs rejtegetnivalójuk és alaptalanok az amerikai versenytársaik vádjai, miszerint a légitársaság tiltott állami támogatásokban részesült.

Cége semmilyen módon nem sértette meg a két ország között 1999-ben létrejött Nyitott Égbolt egyezményt – jelentette ki.

Clark szerint az USA gazdaságát fogja megsínyleni, ha a Nyitott Égbolt rendszere összeomlik, mert
amennyiben az Emirátusokkal felmondja, vagy újratárgyalja az egyezményt az USA, az ázsiai és európai partnerországokkal is meg kell tennie ugyanezt.

A vezérigazgató a Business Insider lapnak adott interjújában elmondta, hogy betekintést nyújtottak az auditált pénzügyi adataikba úgy, mintha az Emirates egy tőzsdén jegyzett cég lenne, pedig ez nem kötelességük, mert a cég egyedüli tulajdonosa a dubaji kormányzat. A Qatar Airways az utóbbi időszakban szintén nyilvánosságra hozta pénzügyi adatait.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A rövidebb és hosszabb törzsű, új generációs Boeing 777X-ből összesen 150 darabot rendelt korábban az Emirates, aki a 777-es család legnagyobb üzemeltetője a világon. (Grafika: Boeing)

A három nagy öböl-menti légitársaság (ME3) globális, és azon belül különösen ezek amerikai útvonalhálózatának terjeszkedését az USA három nagy légitársasága nem nézi jó szemmel. Az American, a Delta, és United Airlines (US3) azzal vádolja az Emirates, Etihad Airways, és Qatar Airways légitársaságokat, hogy azok több mint 50 milliárd dollár értékű tiltott állami támogatásban részesültek a kormányaiktól az elmúlt évtizedben.

Az állami támogatás pedig megsérti a Nyitott Égbolt egyezményben lefektetett, tisztességes piaci versenyre vonatkozó szabályokat. Mindhárom öböl-menti légitársaság kategorikusan tagadta és tagadja ezeket a vádakat.

Clark felhívta arra is a figyelmet, hogy míg az USA légicégei az öböl-menti légitársaságokat támadják, a világ másik részén működő egyes légitársaságok teljesen nyíltan részesülnek jelentős összegű állami támogatásokban.

Ha az US3 olyan állami tulajdonú és államilag támogatott légitársaságokra vadászik, akiknek járataik üzemelnek Amerikába, akkor meg kellene vizsgálniuk néhány ázsiai és európai légitársaságot, köztük az Air France-KLM-et is – hangsúlyozta Clark.

A Boeing 777X tervezett pilótafülkéje. Amennyiben a ME3-légitársaság tényleg kihátrál a 777X program mögül, a típus megrendelésállománya 100 darab alá esne, ez katasztrofális pénzügyi következményekkel járna a Boeing számára. (Grafika: Boeing)

A francia kormány az Air France-KLM 17,8%-át birtokolja, míg a Delta annak 10%-át. A Delta 3,55%-nyi részvénnyel rendelkezik a China Eastern-ben, az American pedig 2.68%-os tulajdonhányaddal a China Southernben.

Mindkét légitársaság többségi tulajdonosa a kínai kormány, a kínai légitársaságok pedig csak a 2016-os évben 1,3 milliárd dollár értékben kaptak állami támogatásokat – írta korábban a Bloomberg.

A vezérigazgató szerint vannak olyan erők az USA-ban, akik megszüntetnék vagy jelentősen szigorítanák a Nyitott Égbolt egyezményt, bár ez nyilvánvalóan az USA gazdaságát és azon belül különösen az ország légiiparát is súlyosan érintené.

Emlékeztetett arra, hogy az USA 1992 óta több mint 120 nyitott égbolt egyezményt kötött, a Boeing repülőgép-eladási számai ennek következtében jelentősen megugrottak. Az Emirates a Boeing egyik legnagyobb ügyfele, aki nem csak sok repülőgépet rendel, hanem az amerikai repülőgépgyártó legdrágább termékeit vásárolja.

A légitársaság flottájában jelenleg közel 170 darab Boeing 777-es repül, ezzel az Emirates a típus legnagyobb üzemeltetője a világon, mint ismert a légitársaság a 2017-es dubaji légiszalonon 40 darab Boeing 787-10 Dreamlinert is rendelt.

Az Emirates 2013-ban 150 darab új generációs 777X megvásárlásáról (35 darab Boeing 777-8 és 115 darab 777-9) állapodott meg a Boeinggel listaárakon számolva 76 milliárd dollár értékben, továbbá ezekhez 16 milliárdért vásárolt több mint 300 darab hajtóművet a GE-től.

Az új generációs Boeing 777X családból eddig összesen 326 példányra regisztrált megrendelést a Boeing, ennek tehát közel fele az Emirates megrendelése. Továbbá a Qatar Airways 60, az Etihad Airways pedig 25 darabot kötött le a típusból.

„Mi történik, ha a a Nyitott Égbolt egyezmény megszűnik, vagy szigorodik? Egyrészt biztosan nem lesz szükségünk arra a 150 repülőgépre.” – figyelmeztetett az Emirates vezérigazgatója.

Amennyiben a ME3-légitársaság tényleg kihátrál a 777X program mögül, a típus megrendelésállománya 100 darab alá esne, ez katasztrofális pénzügyi következményekkel járna a Boeing számára.