Az idei farnborough-i légiszalonon szándéknyilatkozatba foglalt 34 darab A330neó egy része helyett az Air Asia X inkább A321neót rendelne a cégvezető szerint. Az A330neo Rolls-Royce hajtóműveinek gondjai miatt azon is gondolkodnak még, hogy Boeing 787-est rendeljenek GE-hajtóművekkel.

Összesen száz A330-900neo érkezne a hosszú távú fapados járatokat működtető Air Asia X flottájába, ebből korábbról 66 példányra kötelező érvényű megrendelése van a cégnek, az idei nyáron pedig Farnborough-ban szándéknyilatkozatot írtak alá további 34-re.

Ez utóbbiak közül néhányat lehetséges, hogy keskeny törzsű A321neóra módosítanak, a vezetőség jelenleg ezt mérlegeli – közölte a vezérigazgató a minap egy szakmai rendezvényen a Reuters szerint.

Forrás: Airbus

Mint korábban megírtuk, a légitársaság berkeiből már érkeztek olyan hírek, hogy érdeklődnek a megnövelt hatótávú A321neo-variáns, az A321LR iránt. Ezekkel a szélestörzsű gépeknél kevesebb utast vonzó, de nagyobb távolságú útvonalakon közlekednének. A cégvezető mostani közlése tehát megerősíti ezeket az információkat, bár azt most nem részletezte, hogy mely változatról van szó.

Ha az Air Asia X valóban módosítja a szándéknyilatkozatát, az érzékenyen érintené az A330neo programot, a típusból az Airbusnak eddig csupán 242 példányt sikerült értékesítenie. Ugyanakkor a légitársaság 66 darabos első megrendelése fix, és az átadások 2019-ben kezdődnek, ezek törléséről nincs szó.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Air Asia X vezetője szólt arról is, hogy még nem utasították el egyértelműen Boeing 787-esek megrendelését. 

Közlése szerint azért mérlegelik a rivális szélestörzsű beszerzését, mert szerintük az A330neo új generációs Rolls-Royce hajtóművénél is jelentkezhetnek majd problémák, hiszen a Boeing 787-re gyártott szerkezeteken alapul, amelyek jelentős műszaki gondokat produkálnak.

Emellett a Rolls-Royce kapacitásgondokkal is küzd, amelyek miatt nem tud elegendő hajtóművet szállítani az A330neókhoz sem.

Épp ezért a cégvezető közölte, hogy ha megrendelik a Dreamlinert, azt a másik hajtóműopcióval, a GE gyártmányával kérnék.

A vezérigazgató megemlítette, hogy nincs terv a rövid- és közepes távú járatokat üzemeltető Air Asia és az X egyesítésére, bár ha a fentebbieknek megfelelően A321neót rendelnek, mindkét cégnél volna keskenytörzsű Airbus a flottában.