Járatonként átlagosan 3,7 perces késést regisztrált az Eurocontrol a kontinens légterében múlt hónapban közlekedő összesen több mint 960 ezer járatnál. Ez megfelel a 2019-es eredménynek, és noha tavalyhoz képest javulás tapasztalható, a légitársaságok így is elégedetlenek.
Az Eurocontrol lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint jól indult a nyár az európai légiforgalom és a légiutasok számára. Júniusban 960 298 járat közlekedett a kontinens légterében, ez a tavalyi év hatodik hónapjához viszonyítva 7 százalékos növekedést jelent, míg a járvány előttinél, a 2019. júniusinál 8 százalékkal kevesebb.
Azonban Európa több részén a járatok száma már meghaladta a 2019-es hatodik havi adatot, sőt egyes dél-európai légterekben 15 százalékos növekedést regisztráltak ahhoz képest.
Az Európa légterében júniusban közlekedő 960 ezer járat összesen 3 585 029 perc légiforgalmi áramlásszervezéshez (ATFM) kapcsolódó késést szenvedett el, ami egyenként átlagosan 3,7 perces késésnek felel meg.
Ez a mutató megegyezik 2019 azonos időszakáéval, a tavalyi év júniusához képest viszont 8 százalékos javulást mutat: 2022-ben a kevesebb, 894 ezer járat még ennél több, 3 millió 624 ezer perc késést hozott össze, így egy járatra vetítve átlagosan 4,1 percet tett ki.
Az Eurocontrol közleménye kiemeli: a késéseket úgy sikerült csökkenteni, hogy a múlt hónapban az időjárási viszonyok 50 százalékkal több késést okoztak, mint 2022 júniusában. Ugyanis az útvonalon tapasztalt időjárási viszonyok miatti, például a zivatarok elkerüléséből eredő késés is az ATFM-késésekhez számolódik. Emellett Európa legforgalmasabb légtereiben egy nagyszabású légi hadgyakorlat zajlott több héten át júniusban, valamint az ukrajnai háború miatt a légtér egy része nem használható, emiatt több helyen is megnövekedett a forgalom.
A közlemény ugyanakkor elismeri, hogy egyes területeken helyi problémák tapasztalhatók, például infrastrukturális vagy személyzeti problémák miatt.
Az Eurocontrol az ágazat többi szereplőjével, köztük a légitársaságokkal, repterekkel, nemzeti légiforgalmi szolgáltatókkal és a katonai légtérhasználókkal együtt azon dolgozik, hogy a nyári csúcsidőszaknak számító július és augusztus hónapokban is sikerüljön fenntartani ezt a pozitív trendet.
Amint korábban megírtuk, Raúl Medina, az Eurocontrol főigazgatója egy múlt heti szakmai konferencián kevésbé derűlátó kilátásainak adott hangot. Elmondta, hogy kihívásokkal teli nyárra számít, mert számos kulcsfontosságú légtérben várhatóan túlterhelt lesz a légiforgalmi irányítás, ami késésekhez vezethet. Egyebek mellett Magyarország légterében is késésekre számít a légiforgalmi irányítás túlterheltsége miatt, a nyári csúcsforgalomban, különösen a pénteki és hétvégi napokon.
Az európai légiforgalmi irányítással kapcsolatban Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) főigazgatója a szervezet mai közleményében felhívta a figyelmet arra, hogy az összes európai légi fuvarozó számára komoly kihívást jelentenek a légiforgalmi irányítás területén tapasztalható problémák, különösen a Németországban és Franciaországban jelen lévő erőforráshiány.
Bár a légiforgalmi irányítás teljesítménye egyes területeken javult 2022-höz képest, továbbra is elfogadhatatlan az elmaradás a 2019-es szinttől, ráadásul a legsúlyosabb gondok Európa legzsúfoltabb repülőterein tapasztalhatók – teszi hozzá.
A vezető kiemelte: elkeserítő, hogy azok a politikusok, akik tavaly hevesen a légitársaságokat bírálták, most hallgatnak a kormányok által ellenőrzött vagy szabályozott légiforgalmi irányítás okozta zavarokról.