A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szorgalmazza, hogy az Európai Unió vizsgálja felül az utasok jogaira vonatkozó rendeletét, és alakítson ki méltányosabb rendszert, amelyben minden szolgáltató arányosan venne részt.

Az IATA álláspontja szerint annak kellene az utasjogi szabályozások céljának lennie, hogy a minőség javuljon, az Európai Bizottság saját adatai mégis azt mutatják, hogy a késések száma nőtt az ezek és a járattörlések esetére kártérítést előíró EU 261-es rendelet bevezetése óta.

A szervezet felhívja a figyelmet arra is, hogy a jelenlegi rendszer nem ösztönzi a légiközlekedés összes szereplőjét az ügyfélkiszolgálás tökéletesítésére és az infrastruktúra hatékonyabbá tételére. Ezt jól szemlélteti, hogy több mint 20 éve nem történt előrelépés az egységes európai égbolt (SES) felé, amely javítaná a légtér hatékonyságát a kontinensen, és jelentősen csökkentené a késéseket.

Az utasokról történő gondoskodás (pl. étkeztetés, szállodai elhelyezés, transzfer) és a kártérítés a légitársaságokat terheli, függetlenül attól, hogy a légiközlekedési láncolat mely része a hibás – emlékeztetnek.

A mostani rendszer álláspontjuk szerint növeli a légitársaságok költségeit, amelyet végső soron az utasok fizetnek meg a magasabb jegyárakon keresztül. Mivel egyre több kormány vezet be vagy szigorít a meglévő utasjogi szabályain, a légitársaságok számára a helyzet már nem fenntartható, valamint visszavetheti a légiközlekedés deregulációja óta kibővült útvonalhálózat fejlődését, a viteldíjak csökkenését, valamint gátolhatja az új piaci szereplők belépését – hangsúlyozta Willie Walsh, az IATA vezetője.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Willie Walsh, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) elnök-vezérigazgatója. (Fotó: IATA)

A szervezet úgy véli, az Európai Bizottságnak a Tanáccsal és a Parlamenttel együtt felül kell vizsgálnia a rendeletet, foglalkoznia kell a kártalanítás arányosságával, valamint azzal, hogy a felelősség méltányosabb megosztásának modellje alapján minden szereplőre ugyanolyan ösztönzők vonatkozzanak a pontos teljesítés érdekében.

Fennáll a veszélye annak, hogy az uniós rendelet globális mintává válik: egyebek mellett Kanada, az Egyesült Államok és Ausztrália, valamint egyes latin-amerikai és közel-keleti országok is fontolgatják az átvételét.

Az Egyesült Királyság számára a Brexit ugyanakkor lehetőséget kínál arra, hogy az EU-rendelet hibáitól mentes saját szabályozást alkosson – hangzott el.

Az IATA 11 ország 4700 utasának megkérdezésével végzett kutatása szerint az utasok 73 százaléka bízik abban, hogy működési zavarok esetén méltányos bánásmódban részesül, 72 százalékuk szerint a légitársaságok általában véve jól kezelik a késéseket és járattörléseket, a megkérdezettek 91 százaléka egyetértett azzal, hogy minden érintett félnek (légitársaságok, repülőterek, légiforgalmi irányítás) szerepet kellene vállalnia az utasok segítésében.

„A jó szolgáltatást leginkább a fogyasztók választási lehetősége és a verseny garantálja. Az utasok a lábukkal szavazhatnak, és szavaznak is, ha egy légitársaság vagy akár az egész légiközlekedési ágazat nem felel meg az elvárásaiknak” – tette hozzá Walsh.