Közel 8000 dolgozójától kénytelen megválni a TUI német turisztikai konszern, de eközben készül a nyári időszakra is. Az unió repülőjegy-visszatérítéssel kapcsolatos friss döntésén kiakadtak a légitársaságok. A Ryanair felmondja a Lauda Airbus A320-asainak lízingszerződését, az Emirates 9 városba indítja újra járatait, de elhalasztja a prémium turista osztálya bevezetését.
A német TUI a BBC szerint éppen azon igyekszik, hogy újra beindítsa a nyaralást, de addig is reorganizáción kell a vállalatnak átesnie.
A cég vezetése szerint közel 8 ezer dolgozót kell elküldeni, mert a túléléshez 30 százalékkal csökkenteni kell a költségeket, és átszervezést szükséges végrehajtani.
A TUI azonban nem tett le arról, hogy az idei főszezonban szolgáltatást nyújtson, terveik szerint „újra feltalálják a nyaralást 2020-ban”, bár ennek részletei egyelőre nem ismertek. Annyit tudni, hogy néhány németországi hotel megnyílik, de az utaztatásokat júniusig, a hajóutakat júliusig lemondták.
Eközben az európai légitársaságokat tömörítő szervezetek közösen adtak hangot elégedetlenségüknek az unió pénzvisszatérítéssel kapcsolatos ajánlása miatt.
Mint megírtuk, az Európai Bizottság 12 tagország kérésére sem függeszti fel azokat a szabályokat, miszerint a törölt légijáratok teljes árát 7 napon belül készpénzben vissza kell adni az utasnak, ha az utalványt nem fogadja el az érintett.
Az Airlines for Europe (A4E), a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), az Európai Regionális Légitársaságok Szövetsége (ERA) és a Nemzetközi Légitársaságok Európai Képviselete (AIRE) honlapunkhoz eljuttatott közleményében elítélte az unió lépését. Szerintük ez a megoldás sem az utas, sem a légitársaság érdekét nem szolgálja, az országonként eltérő alkalmazás miatt mások lehetnek a szabályok, és az utas sem tudja, mire számíthat a cégektől.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója a szervezet mai videokonferenciáján ezzel kapcsolatban azt mondta,
május végéig 9,2 milliárd euró értékben kellene a légitársaságoknak visszautalniuk a jegyek árát.
Mindezt olyan szabály alapján, amely nem arra lett kitalálva, hogy tömegesen tegyenek eleget a kártérítési igényeknek.
Brian Pierce, az IATA vezető közgazdásza az AIRportal.hu kérdésére válaszolva azt mondta, ezzel a döntéssel még rosszabb anyagi helyzetbe kerülnek a légitársaságok, és fel fog gyorsulni a konszolidáció, tehát hamarabb mennek csődbe a cégek.
Szintén ezen a konferencián a szakember arról is beszámolt, hogy míg a globális gazdaság 2021-re már visszaér a válság előtti szintre, addig a légiközlekedésben erre csak két évvel később, 2023-ban van esély. Ennek oka az utazóközönség bizalmatlansága, az oltás hiányában bevezetett egészségügyi és korlátozó intézkedések, valamint az, hogy a gazdaságba számolatlanul öntik a pénzt a jegybankok és a kormányok.
A mostanság pereskedős hangulatban lévő Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója a Reutersnek nyilatkozott arról, hogy a cégcsoport teljes egészében Boeing 737-esekre áll át, mivel nem veszik át a lízingszerződésekkel a Laudának szánt további Airbus A320-asok „java részét”.
Ezzel O’Leary egyúttal fel is függesztette az Airbus-gépek megvásárlásáról folytatott tárgyalásokat is, amelyen száz A321neót vásárolt volna, mert szerinte „időpocsékolás” volt ez.
A cégvezető közölte, amíg az európai repülőgépgyártó nem kezdeményez tárgyalást, ők sem fognak.
Kifejtette továbbá, hogy ha sikerül „jó kompenzációt” kialkudni a Boeingtől a 737 MAX-ok késlekedéséért, akkor lecserélik a Lauda Airbusait is Boeing-gépekre.
Mindez egyébként azt is jelenti egyelőre, hogy a bécsi központú, a Fly Niki romjain felhúzott cég üzemmérete jelentősen kisebb lehet a járvány után, mint előtte.
Az Emirates honlapján jelentette be, hogy május 21-én kilenc városba újraindítja a légiközlekedést. A dubaji központú cég London-Heathrow, Frankfurt, Párizs, Milánó, Madrid, Chicago, Toronto, Sydney és Melbourne repülőterére fog ismét közlekedni, és az emírségekben biztosítja az átszállást is az Egyesült Királyság és Ausztrália között utazóknak.
Ezeken a járatokon csak azok utazhatnak, akik jogosultak a fogadó országba való belépésre.
Az Emirates lapértesülések szerint elnapolta a prémium turista osztály bevezetését. Az Executive Travellernek a légitársaságok szóvivője elismerte, hogy bizonytalan időre elhalasztották az új kabinrész és szolgáltatás bevezetését.